For å lykkes med å etablere netthandel i et nytt land eller marked, er det viktig å ha en klar og realistisk eksportstrategi. På finnes detaljertveiledning for hvordan dere kan lykkes med en internasjonal satsing generelt.
En internasjonal satsning er et langsiktig prosjekt. Start alltid med å finne ut hvem din kunde er. Videre er det viktig å ha en god plan for hvordan den internasjonale satsningen skal gjennomføres. Din ideelle kundegruppe kan strekke seg over flere landegrenser.
Når man skal etablere seg i et nytt land, må man sette seg inn i mange forhold. Selv om det kan være fristende å være tilgjengelig i alle land hvor det finnes interesserte kunder, er det ikke nødvendigvis lurt å etablere netthandelsbutikk i alle land. Mange bedrifter starter gjerne med et eller noen få land, før de eventuelt utvider til flere land og nye markeder.
Deres internasjonaliseringsstrategi bør svare på:
Hvordan velger dere rett marked, basert på bl.a.:
Tenk langsiktig: