Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Frankrike – koronasituasjonen - juni

     Isaiah Bekkers, Unsplash.com
    Isaiah Bekkers, Unsplash.com

    Frankrike har vært hardt rammet av koronapandemien, men samfunnet åpner nå gradvis. Store, offentlige hjelpepakker rettet mot grønn omstilling og digitalisering skal få økonomien tilbake på fote. Norske bedrifter innen fornybar energi og tech, men også helse og transport ser gode muligheter i markedet.

    Ved inngangen til juni hadde Frankrike nær 30,000 døde som følge av Covid-19, det femte høyeste tallet i verden. Samtidig sier helsemyndigheten at epidemien nå er under kontroll, og smitteverntiltakene løsnes gradvis opp. En omfattende hjelpepakke på 110 mrd Euro bidrar til å sikre arbeidsplasser og likviditet til bedriftene. Samtidig har pakkene en klar sosial- og miljøprofil, og regjeringen insisterer på «stø kurs» mot det grønne skiftet.

    Fokus på grønt skifte

    - I Frankrike er næringslivet hard rammet av korona-epidemien. Det forventes en nedgang på BNP på 8% i 2020 og rekordstor arbeidsledighet. Samtidig mener 58% av franskmennene at gjenoppbygging av økonomien ikke må skje på bekostning av miljøet, forklarer eksport-ansvarlig ved Innovasjon Norges Paris-kontor, Eli Wærum Rognerud.

    For å forhindre omkamp om regjeringens miljøplaner, ble Frankrikes lavkarbonstrategi og langtidsplan for energiomlegging banket i parlamentet 23. april, midt under krisen. Regjeringen setter samtidig klare miljøkrav til bedrifter som nå får krisehjelp. Air France må for eksempel kutte  CO2-utslipp og lage en plan for å bli «verdens mest miljøvennlige flyselskap» i motytelse for 7 milliarder euro i kriselån og garantier fra staten.

    - Den franske arbeidsgiverorganisasjonen MEDEF oppfordret regjeringen til å lette på miljøkrav for industrien under pandemien, men kravet raskt tilbakevist både av bilindustrien og flere toneangivende bedrifter. Den franske finansminister Bruno le Maire har uttalt at det vil være en historisk tabbe å ikke bruke krisen til å få fart i klimakampen. Frankrike holder også fast på ambisjonen om å bli Europas fremste lavkarbon-økonomi, og har samlet 15 av EUs miljøministre for å videreføre arbeidet med unionens Green Deal. Dette gir viktige signaler til næringslivet, og norske bedrifter som vil inn på markedet, sier Rognerud.   

    Spennende muligheter for norske bedrifter

    Innovasjon Norges kontor i Paris har gått for ‘full maskin’ gjennom hele pandemien, og tilbakemeldinger fra vel et dusin norske bedrifter i Frankrike tyder på at de fleste viderefører sine planlagte prosjekter. Innen fornybar energi og spesielt havvind, miljøvennlig transport, helsetech og energi-tech øyner man muligheter for vekst i det franske markedet.

    Det franske markedet for miljøteknologi nå langt mer modent enn for bare få år siden. Franske bilprodusenter er står kare til å starte masseproduksjon av elbiler, og kostnadene ved fornybar energi (vind og sol) er kraftig redusert. Det planlegges store, kommersielle utlysninger på havvind de neste årene, hvor norske selskaper oppfordres til å delta. En satsing på termo-isolering av lite energieffektive bygg står også sentralt i Frankrikes lavkarbonstrategi, og har potensiale for å skape nye arbeidsplasser og eksport-muligheter for norske bedrifter.

    Fremtiden er fornybar – og digital

    En av bedriftene som ser mot Frankrike er norske Becour, som hjelper selskaper å handle energi direkte fra fornybar-produsenter gjennom en heldigital webløsning. Midt under krisen satset Becour mot nettopp Frankrike. «Selskapet vårt har faktisk vokst gjennom april, både i omsetning og i antall prosjekt. Frankrike er interessant fordi de har så klare miljøambisjoner, og fordi kraftmarkedet her åpnes og moderniseres i raskt tempo. Da blir vår digitale løsning for kjøp og dokumentasjon av fornybar energi en viktig brikke i puslespillet, forklarer Hans Petter Kildal, CEO i Becour. Han tror bransjen vil vokse i kjølvannet av korona-krisen.

    - Vi ser en økende interesse blant selskap som vil drive fornybart, og som trenger å kunne dokumentere dette på en troverdig og enkel måte. Fremtiden er elektrisk, fornybar og digital. Selskaper som Becour, som scorer på alle disse punktene, har gode utsikter understreker Kildal.

    Se tidligere rapport fra mai 2020