• EN
  • Logg inn
  • Italia – koronasituasjonen - juni

     Cristina Gottardi, Unsplash.com
    Cristina Gottardi, Unsplash.com

    Det er ingen tvil om at Italia har blitt hardt rammet av Covid 19. Landet har vært i «lock down» i snart 3 måneder, men begynner nå å åpne seg sakte igjen. Fra 3. juni åpner Italia grensene og utenlandske turister og forretningsfolk kan igjen besøke Italia uten å være i karantene. Det er derimot pålagt å bruke munnbind offentlig, som er ett av mange tiltak for å kontrollere epidemien.

    Landet er ikke ute av krisen ennå, men i kriser er det også muligheter. Italienske myndigheter har lansert mange økonomiske pakker for både bedrifter og forbrukere.

    Helse og transport

    Covid-19 situasjonen åpner nye muligheter innen helse, spesielt ettersom italiensk helsevesen nå jobber med å finne og implementere nye teknologiske løsninger for den neste fase av epidemien. Samtidig har Italia en voksende andel eldre, og det søkes også etter nye effektive løsninger for overvåking av pasienter og hjemmebasert omsorg.

    I Milano har ett av tiltakene for å kontrollere epidemien vært å redusere antallet pendlere som bruker offentlig transport. Det søkes nå nye innovative løsninger, inkludert økt bruk av elektriske kjøretøy.

    Fornybar energi

    Italia nådde på forhånd EUs 2020-mål for produksjon av fornybar energi.  Den italienske sektoren for fornybar energi er ansett som veldig åpen, og planen er å ha flere installasjoner, spesielt innen sol og vind, på plass innen 2030.  En stor norsk bedrift er i disse dager på vei inn i markedet.

    e-handel

    Italia er verdenskjent for dyre sportsbiler og sterke merkevarer innen mat, vin, mote og design. Sjømatforbruket er høyt, og dette gjør Italia til et viktig marked med mange muligheter for norsk sjømatnæring, spesielt innen laks og tørrfisk.

    Italienerne nyter de gode tingene i livet, noe som har skapt nye muligheter innen e-handel. I løpet av “lock down”-perioden har antallet nye nettbrukere tredoblet seg og etterspørselen etter mat og dagligvarer er tidoblet. Veksten i 2020 er estimert til 55 prosent. Endringer i forbrukeradferden gir helt nye muligheter for digitale løsninger innen e-handel og logistikk.

    For øyeblikket kan ikke italienerne reise utenlands, men vi opplever en økende etterspørsel fra italienske turoperatører for norsk vinterturisme, spesielt når det gjelder Nord-Norge og nordlyset.

    Italia er og vil forbli, uten tvil,  et interessant og viktig marked for norske virksomheter.

    Se tidligere rapport fra mai 2020