Kreativ næring har blitt viktig for velstand og vekst både i Norge og Kina, noe som gir gode muligheter for handel, samarbeid og innovasjonspartnerskap innenfor feltet.
Etterspørselen etter kreative tjenester og kulturelle produkter øker i Kina. Kreativ næring fostrer ferdigheter og metoder som med hell kan overføres til andre bransjer og er derfor sentrale i regjeringens plan om å omstille Kina fra en produksjonsbasert til en innovasjons- og kunnskapsbasert økonomi. For å lykkes med dette skal kapasiteten i sektoren styrkes gjennom handel og internasjonalt samarbeid.
Begrepet «kreativ næring» brukes bredt og omfatter muligheter innen ulike områder som:
I tillegg har vi emner som knytter de ovennevnte områdene til hverandre, som innovasjon i kulturell kontekst, kompetanseheving, digital utvikling, publikumsengasjement, urbane kulturelle økosystemer, reiseliv og museum-sektoren.
Markedet for møbler og interiørprodukter illustrerer dynamikken i det kinesiske markedet på en god måte. Kinas voksende urbane middelklasse er både stilbevisste og kjøpesterke, og legger stadig mer vekt på en sunn og naturlig livsstil. Skandinavisk design treffer godt i dette markedet, og vi ser økende etterspørsel etter høykvalitetsmøbler og -designprodukter både i hjemme-, restaurant- og hotellsegmentet.
Som en drivkraft innen kulturell og kreativ næring har Norge gode muligheter til å lykkes i Kina, og Innovasjon Norge står klare til å hjelpe interesserte bedrifter. Våre erfarne medarbeidere har kunnskap og kontakter som kan hjelpe deg inn i det kinesiske markedet. For mer informasjon om muligheter for kreativ næring i Kina, ta kontakt med vår ekspert:
Jessie Ji
Seniorrådgiver
Innovasjon Norge, Kina
Liyun.Jessie.Ji@innovationnorway.no
Telefon: +86 21 6032 0804
Mobil: + 86 139 1661 6765