• EN
  • Logg inn
  • Vietnam - Et potensielt marked for norske maritime selskaper

    Vietnams maritime sektor har akselerert med sterk statlig støtte, en raskt voksende olje- og gassektor og tilstedeværelsen av internasjonale aktører. Men etter at Vinashin gikk konkurs og olje- og gassektoren nådde sitt høydepunkt, har det vært mer utfordrende.

    The Shipbuilding Industry Corporation (SBIC) ble etablert etter Vinashin gikk konkurs, og består av åtte skipsverft. Disse inkluderer Bach Dang, Pha Rung, Ha Long, Song Cam og Thinh Long i nord, Cam Rang i den sentrale delen, og Saigon and Saigon Shipmarine i sør.

    Skipsbygging 

    SBIC-verftene har kapasitet til å bygge mindre og enklere fartøy til en akseptabel kvalitet, også for internasjonale rederier. Noen av dem har også oppnådd og levert internasjonale kontrakter for å bygge mindre fiskefartøy, for eksempel for kanadiske rederier. De sliter imidlertid fortsatt med å bli vurdert som en konkurransedyktig og kvalifisert skipsbygger fra mange internasjonale rederiers perspektiv. Likevel tror vi at den vietnamesiske skipsbyggingsindustrien vil vokse i årene som kommer, både på grunn av sin attraktive beliggenhet og på grunn av svært konkurransedyktige lønnskostnader. Den vietnamesiske regjeringen utarbeider nå en strategi med sikte på å utvikle skipsbyggingsindustrien mot 2030.  

    I tillegg er det et stort antall mindre verft som produserer enkle skipsfartøy, hovedsakelig i tre.  

    I de kommende årene tror vi at Vietnam vil modernisere sin fiskeflåte ved å bygge stål- og komposittfartøy med mer moderne fiskeredskaper, lokaliseringsutstyr og lagringsanlegg som RSW-systemer. Dette vil gi muligheter for norske designere, verft og utstyrsprodusenter.

     

    Lokale skipseiere:

    Utenlandske skipseiere:

    PTSC

    Wilmar International of Singapore

    Vietsovpetro

    Densa

    Petrolimex

    HMM

    Vinalines

    DSL Kumpula

    Au Lac

    Ezra Holding

    Vietnam Ministry of National Defense

    German Briese

     

    Hyundai Mipo Dockyard Co

     

    Central Mare of Greece

    Andre viktige verft:

    • Hyundai Vinashin verftet er eid av Hyundai-gruppen, ligger i Nha Trang-provinsen og er det travleste verftet i Vietnam. Verftet bygger tankskip, bulkskip og taubåter.
    • Dung Quat verftet ligger i den sentrale delen av Vietnam, under PetroVietnam. Verftet driver med skipsreparasjon, skipskonvertering og bygger tankskip og boliglektere. Verftet har ambisjoner om å bygge AHTS i nær fremtid.
    • PV verftet er PetroVietnams riggbygger, og ligger i Vietnams olje- og gasshub Vung Tau. De bygger også fôrflåter for Steinsvik.
    • Triyard har to verft i Vietnam. Det første er Saigon verftet i Ho Chi Minh City og det andre er Sofel verftet i Vung Tau. Triyard eies av Ezra Holding.
    • Song Thu verftet er underlagt det nasjonale forsvarsdepartementet i Vietnam, ligger i Da Nang og bygger spesialiserte fartøy. Verkstedet skal bygge AHTS i tiden som kommer.
    • Damen-Song Cam-verftet ligger i Hai Phong og bygger i hovedsak taubåter til Damen.
    • South East Asia-verftet er under den franske Piriou-gruppen. Verftet bygger stål- og aluminiumsfartøy med en lengde på opptil 100 meter: taubåter, offshore oil service ships, public service ships, og andre serviceskip. Deres fartøy leveres hovedsakelig til redere i tidligere franske kolonier.

    Støtteindustri for maritim sektor

    Takket være en rekke gunstige forhold som konkurransedyktig lønnskostnad, sterk utvikling av olje- og gassaktiviteter, dyktig arbeidskraft og fordelaktige geografiske forhold, har Vietnams støtteindustri for maritim sektor utviklet seg til et visst nivå. En rekke norske produsenter har satt opp produksjonsanlegg i Vietnam, som for eksempel Rolls-Royce Vietnam (tidligere Odim), Vinomarine, Steinsvik Vietnam, Karmsund Maritime Vietnam, Slåttland Vietnam, Golten Vietnam osv. 

    Thoresen – Vinama er en felleskontrollert virksomhet for handel innen shipping som har jobbet i Vietnam siden 1993. Hovedkontoret ligger i Ho Chi Minh med avdelingskontorer i Vung Tau, Hai Phong og Phu My. Selskapet har rundt 600 fartøyutlysninger årlig i Vietnam. Gjennom Thoresen Vinama Logistics har de også fokusert på lagerstyring og logistikk siden 2009.  

    Flåte og havnesystem

    Hele den vietnamesiske flåten består for tiden av 1818 fartøyer (2017) og inkluderer 71 bulkbåter, 34 containerskip, 1259 fraktskip, 109 oljetankskip og 335 andre fartøy. Per juni 2016 var den totale dødvekten 7,3 millioner DWT med en total kapasitet på 7,1 millioner DWT og ble rangert på fjerdeplass i regionen. Vietnam har som mål å ha en flåte med en total kapasitet på 12 millioner DWT innen 2020.  

    Ifølge Index Mundi (2018) er den offisielle vietnamesiske havgående flåten den 28. største i verden, bestående av 314 fartøy.  

    Vietnams havnesystem trenger store investeringer i tiden som kommer. Vietnams havnesystem vil gjennomgå en intens utvikling for å kunne legge til rette for 1000 millioner tonn og 2600 millioner tonn last i henholdsvis 2020 og 2030.

    Maritime muligheter i Vietnam

    • Investering i skipsbyggingsanlegg.
    • Skipsbygging (marine, offshore og fiskefartøy). 
    • Maritimt utstyr (marine, offshore og fiskefartøy).
    • Lokal produksjon av maritimt utstyr.
    • Teknisk design for fartøy.
    • Maritim opplæring.

    Med vår ekspertise og forståelse av markedet kan vi bistå norske selskaper med å komme inn i den maritime sektoren i Vietnam.