• EN
  • Logg inn
  • Motenæringen I Russland. Trends og muligheter.

    Det russiske motemarkedet er i ferd med å komme på fote igjen etter nedgangstider forårsaket av vestlige sanksjoner.

    Inflasjon og økning i priser og merverdiavgiften (MVA-sats i Russland økte fra 18 til 20 % i januar 2019) har påvirket russisk konsumentadferd. Rasjonaliseringstilnærming til innkjøp er fortsatt sterk i landet, spesialet når det gjelder massemarkedet. Motetrender har blitt holdt i bakgrunnen. Forbrukere i det midterste segmentet beveger seg nå stadig inn i det lavere massemarkedet. Luksus er den eneste sektoren som framstår stabil både innen klær og smykke, og viser en økning i rubler med 5 %. Luksusandel av motemarkedet er 11 %, mens markedsandel i premiumsegmentet (øvre mid price-mote) er 24 %. 70% av luksus klesmerker er konsentrert i Moskva. Basert på den årlige markedsundersøkelsen av motenæringen i Russland fra Fashion Consulting Group, er mer enn 60 % av pengesterke russere er ikke avhengig av svekkelse av russisk økonomi og den nasjonale valutaen. På den annen siden tendenser påvirker dem og gjør til mer bevisste forbrukere. I 2019 hadde luksusmarkedssegmentet en omsetning på 3,8 milliarder USD.    

    Ifølge Russlands statistikktjeneste «Rosstat», hadde motebransjen (klær, sko og smykke) i Russland en totalomsetning på omtrent 35 milliarder USD (RUB 2,29 trillion) i 2019. Moskva og Saint-Petersburg er de største og viktigste motemarkedene i Russland. Begge byene har både luksusscene, målgruppen og shoppingorientert turisme. Moskva representerer 100 % av internasjonale og lokale retailere, Saint-Petersburg – 78%.

    Til tross for den reelle markedsstagnasjonen, kommer nye internasjonale motemerker stadig til Russland. Mer enn 25 retailere har kom inn i det russiske markedet i 2019. De fleste tilhører premiumsegmentet (øvre mid price).

    Muligheter

    Russlands motebransje (klær og sko) avhenger i stor grad av import. Selv om russiske klesprodusenter prøver å tilsvare lokal etterspørsel, kjøper de fleste russere importerte klær og sko. Andelen av samlet import av klær og sko i land varieres fra 70 til 80 %.  

    Norske motedesignere får internasjonalt anerkjennelse og er i dag presentert i de største motebutikkene i New York, Tokyo, Paris. Det er ingen grunn til at Russland skal være et unntak. Skandinavisk stil blir stadig mer populært i landet. Norske motedesignere har mye å tilby til den russiske forbrukeren, skreddersydd til den «målrettede» kjøperen.

    Premium- og luksussegmentene viser en bærekraftig vekstrate i Russland, som derfor er et attraktivt marked å utforske. Det er en åpenbart potensiale for norske selskaper å komme til Russland og finne forretningspartnere som kunne representere deres merkevarer i landet.

    For mer informasjon, vennligst ta kontakt med vår rådgiver:

    Dasja Sjaronova
    Rådgiver
    Innovasjon Norge, Russland
    dasja.sjaronova@innovationnorway.no