Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Reiseliv

    Sverige er et av de viktigste markedene for norsk reiselivsnæring. Etter Tyskland er våre nærmeste naboer det største utenlandsmarkedet målt i gjestedøgn. Siden 2014 er det årlig blitt registrert over én million kommersielle svenske gjestedøgn i Norge – og den positive utviklingen virker å være stabil.

    Hele Norge, hele året
    Som nærmarked utnytter svenskene hele Norge store deler av året. Norge troner høyt på lister over svenskenes favorittdestinasjoner og passerer en rekke tropiske reisemål i de nyeste kåringene. For ferie- og fritidssegmentet er det naturen og naturbaserte friluftsaktiviteter som er de fremste driverne for svenske besøkende i dag. Mange reisende motiveres også av ro og avslapping i takt med naturen. Den korte avstanden åpner for mini-ferier med ro og avkobling, eller med ski og tursko på beina.

    Interessen for Norge er stor også innenfor det svenske kurs- og konferansesegmentet. Dette er et godt utgangspunkt for norske reiselivsaktører som tilbyr produkter mot dette segmentet. De seneste årene viser både privat- og bedriftsreisende økt interesse for reiser motivert av kulturbaserte opplevelser. Herunder trekkes den lokale matopplevelsen frem som en sentral driver for reisende i alle aldre.

    Vil reise bærekraftig
    I takt med et økt fokus på klimaproblematikken og en bærekraftig livsstil ser man et skift i svenskenes holdninger og reisemønster. Blant de skandinaviske landene – og kanskje også globalt – finner vi svenskene i fremste rekke når det gjelder bevissthet rundt klima- og miljøproblematikk tilknyttet reiser. Dette har resultert i økt etterspørsel etter ferier både i eget land og etter nærliggende reisemål – som Norge. Et ledd i denne trenden er også økt bruk av tog og andre mer miljøvennlige transportalternativer, mens svenskenes bruk av både innen- og utenriksfly avtar.

    Denne sterke trenden utgjør et stort potensial for norsk reiseliv i tiden som kommer, og Innovasjon Norge har som mål å posisjonere Norge som en foretrukket bærekraftig destinasjon mot svenske målgrupper.

    Førstehånds innsikt i det svenske markedet for reiseliv
    For å bevare posisjonen som en trendy og attraktiv destinasjon for svenske reisende, må norske reiselivsaktører fortsette å vise tilstedeværelse og synlighet i det svenske markedet. Vårt team i Sverige kan bistå med profilering av norske aktører i reiselivsnæringen i Sverige. Visitnorway-teamet har bred kompetanse og langvarige relasjoner med svensk media og bransjeaktører og vi bistår norske reiselivsaktører med rådgivning i forhold til satsning mot svenske målgrupper, medier og turoperatører, både innenfor ferie/fritid- og MICE-markedet.

    For mer informasjon, se Visit Norway’s Markedsinnsikt: Sverige eller ta kontakt med vår rådgiver:

    Andreas Ørjasæter Solhaug
    Markedsspesialist reiseliv
    Innovasjon Norge, Sverige
    andreas.orjasaeter.solhaug@innovationnorway.no