• EN
  • Logg inn
  • Tyskland som marked for norsk mat og drikke

    Generelt tilbyr Tyskland et årlig markedspotensial på mer enn 200 milliarder euro for produsenter av mat- og drikkevarer som videre kan fordeles på dagligvarehandel (mer enn 180 milliarder euro) og HoReCa (mer enn 50 milliarder euro).

    Markedssegmentene med størst vekst innen mat og drikkevare er:
    • Prosessert mat
    • Organisk mat
    • Vegetarisk mat
    • “Fri for” mat
    • Lokalmat

    Interessen for sunne, organiske matprodukter av høy kvalitet er noe av grunnen til veksten i segmentene nevnt ovenfor. Norske produkter er, med noen unntak, ikke synlige i det tyske markedet. Likevel er forutsetningene for norske produkter gode da Norge som “merkevare” knyttes til nesten utelukkende positive assosiasjoner med særlig betydning for en ny utvikling og vekst innen eksport av mat og drikke. Tyskernes kjennskap til at ren natur, bærekraft og havressursene er elementer i den norske merkevaren, skaper en viktig positiv ramme for enhver eksportutvikling i dette segmentet.

    På tross av mange positive indikatorer, er det også mange utfordringer for å komme seg inn i det tyske markedet. Blant disse er høy prissensitivitet, betydelige regionforskjeller mht. gjennomsnittlig inntekt, samt ulike markedsstrukturer på tvers av regionene og – som ellers i EU - et temmelig strengt regelverk for næringsmidler.

    Likevel har Innovasjon Norge i Tyskland klart å hjelpe flere norske mat- og drikkevareprodusenter med suksess inn på det tyske markedet, og vil gledelig fortsette med dette. Kontoret kan også støtte norske selskaper som er interessert i det østerrikske og sveitsiske markedet.

    Innovasjon Norge i Tyskland i samarbeid med Norsk-tysk handelskammer tilbyr også en utstillingsmulighet for norske selskap på en norsk stand på verdens største B2B-messe for mat og drikkevarer, ANUGA, annethvert år.

    For mer informasjon, ta kontakt med vår ekspert:
    Arne Lueders
    Seniorrådgiver Export Norway
    Innovasjon Norge, Tyskland
    arne.lueders@innovationnorway.no