Med en internettdekning på 500 millioner og mer enn 25 % av befolkningen under 25 år, er forretningspotensialet for edtech i India åpenbart. Legg til stigende disponibel inntekt, et økende antall jobbsøkere og misnøye med utdanningssystemet, og du har en klar vinner.
Edtech-sektoren i India kan deles inn i følgende fire segmenter:
E-læring er det største segmentet med 1,6 millioner betalende brukere. Omskolering og nettbasert sertifisering samt supplerende grunn- og videregående utdanning utgjør den største andelen, etterfulgt av språkopplæring og forberedelse til prøver.
Oppstartscenen i sektoren har vokst enormt i løpet av de siste fem årene med flere enn 3 000 nyetableringer og rundt 600 millioner dollar i investeringer. Investorer har i stadig større grad flyttet fokus til mer modne nyetableringer. Noen av de aktive investorene inkluderer Sequioa Capital, Blume Ventures, Lightspeed Venture Partners, Accel Partners og Unitus Seed Fund.
Den indiske regjeringen har også tatt en rekke initiativer for å styrke sektoren. Enkelte av disse er ePathshala for å gi tilgang til digitale lærebøker, lyd, video, kart, spørsmålsbank, osv.; eBasta for å gjøre skolebøker tilgjengelige som e-bøker; Swayam for å tilby tilgang til kurs når som helst og hvor som helst.
Markedet er imidlertid fragmentert med segmentledere, men det er ingen enkeltaktør som nyter en betydelig markedsandel i alle segmenter. De mer etablerte aktørene synes å følge en oppkjøpsmodell for diversifisering og økning av markedsandelen.
Fremover antas det at teknologibruk vil øke studentengasjementet, og vurdering vil bli en viktig suksessfaktor. Nettskyen, kunstig intelligens, stordata, personaliserte roboter og virtuell og utvidet virkelighet vil oppleve vekst.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Ambika Oberoi Sawhney
Senior markedsrådgiver
Innovasjon Norge, New Delhi, India
Ambika.oberoi.sawhney@innovationnorway.no