• EN
  • Logg inn
  • Syv grunner for at norske selskaper bør se til det sørafrikanske markedet

     Foto: Douglas Bagg, Unsplash
    Foto: Douglas Bagg, Unsplash

    Sør-Afrika er kjent for sitt vakre landskap og flotte strender. Landet er også kjent for å produsere vin i verdensklasse. Men landet har mer å tilby enn som så. Det finnes nok av markedsmuligheter som venter på å bli utnyttet.

    1. En inngangsport til Afrika

    Hvis man ser til det sør-afrikanske markedet, er ikke mulighetene kun begrenset til Sør-Afrika. Landet kan være en inngangsport til andre markeder i regionen. Johannesburg er et av de største knutepunktene i Sør-Afrika, med flyforbindelser til hele Afrika og resten av verden. Med sin strategiske plassering på spissen av kontinentet har landet noen av de største havnene på kontinentet, med flere viktige shippingruter. Å innføre norske produkter og tjenester på det sørafrikanske markedet kan i tillegg åpne for muligheter til å gå inn på andre markeder i regionen.

    2. En voksende middelklasse

    Landet er et viktig marked i seg selv, med mer enn 50 millioner mennesker og den største middelklassen i Afrika. Den voksende middelklassen fører til økt forbruk og et behov for nye produkter og tjenester. Norske selskaper burde gripe muligheten til å tilby produktene sine på dette enorme markedet. Norsk laks står for eksempel allerede på menyen i restauranter over hele Sør-Afrika.

    3. Store begivenheter og konferanser

    En annen grunn til å se til Sør-Afrika er at det hvert år arrangeres flere store forretningsarrangementer og konferanser i landet. Noen av de største konferansene i Afrika innen teknologi, maritim næring og den grønne energisektoren arrangeres i Sør-Afrika. Dette gir gode muligheter for å bygge nettverk, samt holde tritt med den nyeste teknologien og markedsmulighetene på kontinentet.

    4. Muligheter for gründere og nyetableringer

    Særlig i Cape Town og Johannesburg dukker det stadig opp nye inkubatorer og akseleratorprogrammer. Dette viser tydelig at byen tiltrekker interesse. Cape Town kalles ofte «Silicon Cape» og har økosystemet til å støtte nysatsing, inkludert en dyktig arbeidsstyrke og god infrastruktur. Listen over problemer som landet står overfor kan også representere muligheter for gründere – enten det dreier seg om mobil kommunikasjon, helsetjenester, internettilgang, avfallshåndtering og så videre. Det er gode muligheter for privat sektor til å utvikle nye innovative produkter og tjenester på de områdene myndighetene sliter.

    5. Sør-Afrika ser etter grønne alternativer

    Landet ser etter grønne alternativer for å kunne gi energi, vann, bosted og mat til en stadig voksende befolkning. Grønne bygg og grønn infrastruktur er en prioritet, som et resultat av at byene blir stadig større. Myndighetene ønsker også å støtte bærekraftige grønne energitiltak på nasjonalt nivå, gjennom et variert utvalg av alternativer for ren energi. Norske selskaper kan komme med løsninger på ren energiforsyning, grønnere bygg og klimavennlig byplanlegging.

    6. Enkelt å gjøre forretninger

    Sør-Afrika har en frihandelsavtale med Norge gjennom EFTA-SACU frihandelsavtaler, som omfatter industrivarer og bearbeidede landbruksprodukter. Dette forenkler måten å gjøre forretninger på i landet. Nordmenn kan oppholde seg i Sør-Afrika uten visa i inntil tre måneder, noe som gjør det enkelt å reise til landet. Norge og Sør-Afrika befinner seg også i samme tidssone. Det kan være praktisk når du planlegger virtuelle møter eller telefonsamtaler, uten å måtte endre arbeidstiden.

    7. En voksende maritim næring – en mulighet til å delta i Global Growth Program, med fokus på denne spennende sektoren

    Sør-Afrika er unikt og strategisk plassert på det sørlige punktet av kontinentet og kan dra stor kommersiell nytte av muligheter som følger av skipstrafikk. De største og mest utviklede havnene i Afrika ligger langs kysten.

    Grønne shippingmuligheter inkluderer alternativt bunkerbrensel, slik som LNG og hydrogen, samt hybridsystemer, herunder elektriske motorer. Det finnes muligheter innen fasiliteter og systemer for avfallshåndtering, programmer for miljøvennlig og bærekraftig shipping i sørafrikanske farvann og havner, teknologier for utslippsreduksjon og utslippskontroll.

    Lokale skipsbyggere er interessert i samarbeid med selskaper som tilbyr designtjenester, materialer og komponenter for å bygge mer effektive fartøy for det lokale og afrikanske markedet.

    Det er solide forretningsmuligheter på følgende områder: Fiskeindustri, grønne løsninger for skipsbygging og reparasjon, maritim opplæring samt smarte og grønne havner.

    Hvis du vil vite mer om disse mulighetene, kan du kontakte:
    Heidi M. Dahl
    Avdelingsleder
    Innovasjon Norge, Sør-Afrika
    heidi.m.dahl@innovasjonnorge.no