• EN
  • Logg inn
  • Frankrike: Utviklingen av e-handel

     Foto: Thomas Lefebvre, Unsplash
    Foto: Thomas Lefebvre, Unsplash

    Selv om franskmennene er kjent for sine tradisjonelle og skeptiske holdninger, viser forskning at de nye IKT-teknologiene i Frankrike tar stadig større plass i markedet.

    Ifølge Fevad (foreningen for e-handel og fjernsalg), rangeres Frankrike på 6. plass i verden i form av milliarder euro som brukes på netthandel, og på 3. plass i Europa, med 72 milliarder euro. Fra 2015 til 2016 økte netthandelen med 14,6 %, med gjennomsnittlig 33 kjøp i sekundet. Utviklingen av e-handel er i stor grad positiv, spesielt i turismesektoren, der 77 % av salg skjer via internett.

    L’Echo Touristique, en fransk avis som spesialiserer seg på turisme, publiserte en artikkel om utviklingen av digitale strategier i sektoren. I en undersøkelse fra Next Content viser den at av de 202 beslutningstakerne som ble spurt, fra både offentlig og privat sektor, har 61 % registrert nettsalg lavere eller tilsvarende 9 millioner euro, og 10 % har registrert nettsalg på 200 millioner euro. Det store gapet er åpenbart på grunn av funksjonsforskjeller i turismesektoren – den vurderer alt fra turoperatørene til transportører og verter.

    Artikkelen fanger også oppmerksomheten i forhold til M-handel, den økte bruken av mobiltelefoner og nettbrett. Det er fire hindre og bekymringer som vil påvirke beslutningstakerne i de kommende årene:  
    –          tilpasning til nye teknologier
    –          enorm økning i mobilbruk
    –          kraften til Google
    –          fremveksten av konkurransedyktige nye økonomiske modeller.

    M-handel fortsetter å vokse i rask takt. 39 % av alle nettkjøp og 20 % av turismerelaterte nettbestillinger foretas ved hjelp av smarttelefon eller nettbrett. Ankomsten av AirBnB, Blablacar, GoEuro og andre innovative reiseløsninger kunne betraktes som trusler mot dagens beslutningstakere, selv om det er bemerket at disse ikke påvirker samme segmentet i dagens marked. Disse bør betraktes som et supplement i stedet for en konkurrent, for å gripe muligheten og maksimere utfallet fra disse nye ideene.

    For flere detaljer om artikkelen, vennligst ta kontakt med:
    Eli Wærum Rognerud
    Seniorrådgiver
    Innovasjon Norge, Paris
    eli.rognerud@innovasjonnorge.no