• EN
  • Logg inn
  • Japan har sansen for norsk design!

     Foto: Satoshi Nagare, Norwegian Icons
    Foto: Satoshi Nagare, Norwegian Icons

    Japan kan være et interessant marked for norske designere. Japanske forbrukere er detaljorienterte og kvalitetsbevisste. Godt norsk design med en interessant historie kan finne veien inn på det japanske markedet.

    Det er mange eksempler på norske forløpere i Japan. Ekornes, Stokke og Helly Hansen er noen av selskapene som har vært i Japan lengst og som fortsatt har suksess i det japanske markedet. Disse selskapene har flere ting til felles for sin suksess, slik som en lang historie, god kvalitet og elegant design, i tillegg til fokus på bærekraft og økovennlige produkter. Dette er kvaliteter som appellerer til de japanske kundene.

    Interiørdesign
    For å gi et eksempel, Norwegian Icons jobber med å fremme norsk design på daglig basis. Norwegian Icons er et initiativ viet til å fortelle verden om det beste innen norsk interiørdesign fra 1940 til 1975. Det hele startet som en serie utstillinger i Oslo, New York og Tokyo. I dag har Norwegian Icons et showroom i Tokyo.

    Til å begynne med solgte de reproduksjoner av vintage designartikler, men etter en stund åpnet de også for å selge nytt design og valgte ut designere som de mente hadde potensial.

    Vi har snakket med Wakiko Fukuda, som jobber for Norwegian Icons i Tokyo, og hun fortalte oss at japanere og nordmenn har ganske like estetisk sans – begge liker artikler med god design og god funksjonalitet. Skandinavisk design er stort i Japan, og japanerne er alltid på utkikk etter nytt design.

    Foto: Satoshi Nagare, Norwegian Icons
    Foto: Satoshi Nagare, Norwegian Icons

    Mote
    Mange moteselskaper er interessert i det japanske markedet, og noen av dem reiser til Japan for å utvide forretningsvirksomheten. Eksempler på slike selskaper er Holzweiler, Norwegian Rain og Tom Wood.

    Attraktivt, men høy konkurranse
    Japan anses for å være et av de mest attraktive markedene for design og mote. En av grunnene til det er at det japanske markedet er relativt åpent for nye impulser og trender. Et attraktivt marked medfører naturligvis et økt konkurransenivå og gjør landet til et krevende marked.

    Det finnes ikke én god oppskrift på suksess. Noen selskaper lykkes, andre ikke. Japan har et svært krevende marked, der kunden anses og behandles som en «Gud». Kundenes forventninger skal oppfylles, noe som betyr at ingen ting må gå på bekostning av kvalitet, og at detaljer skal vektlegges. Å finne en god distributør er også et must. Alt dette krever tid og ressurser, og det er bare minimumskravet.

    De siste årene har Innovasjon Norge i Tokyo sammen med den norske ambassaden i Tokyo organisert et motearrangement sammen med Norwegian Fashion Hub. Fem nye moteaktører har nylig besøkt Japan for å treffe japanske aktører: ESP, FWSS, Aurland Shoe, IBEN og Cala Jade.

    Promotering i StyleNORWAY
    En god måte å markedsføre ditt design i Japan kan være gjennom magasinet StyleNORWAY. StyleNORWAY-prosjektet ledes av Det norske handelskammeret i Japan. Magasinet, som utgis på japansk, har som formål å fremme norsk livsstil og kultur til japanske lesere. Magasinet er et resultat av et prosjekt som ble startet i 2010 av Norwegian Design Network, et nettverk av importører av norske møbler og interiørprodukter i Japan. Sammen begynte de å promotere konseptet norsk livsstil, «StyleNORWAY», for å skille seg ut i markedet.

    I prosjektet jobbes det for enkeltmerker og produkters synlighet, basert på kunnskap om det japanske markedet samt utvikling innen den skandinaviske detaljhandelen i Japan, ved å i fellesskap øke bevisstheten og anerkjennelse av merkevaren «Norge» og norsk livsstil i Japan.

    Kontakt
    Ikke nøl med å kontakte oss dersom du har spørsmål, eller hvis du har gode og kreative ideer som du ønsker å dele med oss. Vi vil hjelpe deg så godt vi kan. 

    Hiroko Tominaga
    Senior markedsrådgiver
    Innovasjon Norge, Tokyo
    hiroko.tominaga@innovasjonnorge.no
    www.norwegianfashionhub.com