• EN
  • Logg inn
  • Norge som kulturdestinasjon på Bokmessen i Frankfurt 2019

     Foto: Helena Osykova, Unsplash
    Foto: Helena Osykova, Unsplash

    Den 16. – 20. oktober 2019 var Norge gjesteland på verdens største bokmesse i Frankfurt. Dette var den største utenrikskulturelle satsningen i moderne tid.

    Innovasjon Norge var involvert nettopp på grunn av muligheten for å bidra til økt reiselyst, og deltok sammen med representanter fra norsk reise- og kulturliv på bokmessen med to stands, på følgende to arenaer:
    – Arts+ (kulturelt fokus)
    – Gourmet Gallery (kulinarisk fokus).

    Det er en tradisjon på bokmessen at gjestelandet samarbeider med Messe Frankfurts cateringfirma om et spesialutviklet gastronomisk konsept. I år var det den norske kokken Christopher Haatuft som sørget for norsk kulinarisk magi i Frankfurt. Christopher Haatuft er en av Norges fremste kokker og har siden 2013 drevet restauranten Lysverket i Bergen.

    Visit Norway sitt hovedfokus på bokmessen var å åpne reiselivsnæringen for et bredt publikum og profilere Norge som en kulturdestinasjon. Det finnes også flere ordninger som er til for å hjelpe norske bedrifter i kreative næringer ut i verden.

    Powered by culture
    Etterspørselen etter kunst og kulturopplevelser øker. Innovasjon Norges turistundersøkelse viser at både norske og utenlandske turister blir stadig mer kulturinteresserte. Norge har etablert seg som en attraktiv naturdestinasjon, men har et betydelig større potensial når det gjelder å nå ut med budskapet om vårt brede og mangfoldige kulturtilbud.

    Kulturelle opplevelser kan bidra til at flere vil besøke Norge, til lengre opphold og mer fornøyde besøkere som ønsker å komme tilbake. Opplevelsene og mulighetene er der, utfordringen er å løfte de frem og nå ut til de som planlegger sin neste reise.

    Powered by Culture ble utlyst som en åpen konkurranse 20. april 2018 på oppdrag fra Kulturdepartementet, og hadde en ramme på tre millioner kroner. Konkurransen skal bidra til å løfte fram kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål. Les mer om Powered by Culture her. 

    Ut i verden-program
    Innovasjon Norge tilbyr skreddersydde eksportprogram innen kreative næringer som skal bidra med kunnskap og kapital i en tidsbegrenset periode. Foreløpig dekker programmene følgende bransjer:
    - Litteratur
    - Arkitektur
    - Spill

    Ut i verden-programmene er ment som en drahjelp for bedrifter med internasjonale ambisjoner og vekstpotensial. Programmene bidrar med økt samarbeid og kompetansedeling mellom bedriftene, og et økt fokus på betydningen av eksport, både for de respektive bransjene og for kulturell og kreativ næring som helhet. Les mer om Ut i verden-programmene her. 

    Gjestelandssuksess
    Bokmessen skapte mye oppmerksomhet rundt norsk kultur blant annet fra NORLA sin gjestepaviljong, salgsrekord i bokhandelen, besøk av norske kulturprofiler og stor mediedekning. 302 267 besøkende kom til bokmessen, det innebærer en 5,5 prosent stigning fra 2018 og er det høyeste tallet på 10 år. Antall privatbesøkende var 157 000. Bokmessen har dermed økt antall privatbesøkende med 9,2 prosent fra i fjor. «En publikumsmagnet» ifølge direktør for Bokmessen i Frankfurt, Juergen Boos. Denne oppmerksomheten vil hjelpe Visit Norway sin innsats for norsk kultur.

    Alle arrangementer med norsk deltakelse ble streamet live og er tilgjengelig her.

    Neste års bokmesse går av stabelen 10. – 14. oktober 2020 med Canada som æresgjest.

    For mer informasjon, ta kontakt med vår ekspert:
    Tina Fraune
    Markedsspesialist reiseliv
    Innovasjon Norge, Tyskland
    tina.fraune@innovationnorway.no