• EN
  • Logg inn
  • Storbritannia vil kunne ha stor nytte av norsk teknologi

     Getty Images
    Getty Images

    Norske bedrifter bør utforske den blomstrende teknologiske industrien i Storbritannia, som er verdensledende blant annet innen finansiell teknologi. 

    1600 FinTech-bedrifter i Storbritannia utgjør et økosystem i verdensklasse - et økosystem drevet av politisk tilrettelegging og sterk etterspørsel fra finansielle institusjoner. Tilgangen til kapital er sterk, med over 42 milliarder kroner investert i FinTech i 2019. 

    Betalingsteknologi 

    Storbritannia er ledende på betalingsteknologi, og det raskt skiftende betalingslandskapet har bidratt til å fremme et fruktbart miljø for ulike løsninger og -teknologier. Løsningene inkluderer innovasjon innen mobil og bærbar betaling, åpen bankvirksomhet, utfordrerbanker og neobanker (banker som opererer helt online og uten filialnett). 

    PSD2-regelverket (en europeisk forskrift for elektroniske betalingstjenester) har gjort finansiell teknologi svært relevant for et tidligere utilgjengelig bankmarked. 

    Reguleringsteknologi 

    Etter finanskrisen har flere nye forskrifter trådt i kraft, og dermed stilt nye krav til samsvars- og reguleringsteknologi. 

    Biometri, det vil si måling av biologiske mønstre, er et område som har tatt av, mens identitetsverifisering og ba

    kgrunnssjekk har blitt stadig viktigere for finansinstitusjoner på grunn av strengere regulatoriske krav. De strenge kravene kom som en følge av EUs femte direktiv mot hvitvasking av penger. 

    Ta et digitalt kurs 

    Innovasjon Norge har laget et digitalt kurs om eksport til Storbritannia. Her kan du lære mer om markedsmuligheter, blant annet innen FinTech. Du får også tips og triks fra norske bedrifter som har lykkes i Storbritannia.  

    Styrk ditt nettverk  
    Vårt kontor i London har god forståelse av det britiske markedet og forretningskultur og har et omfattende lokalt forretningsnettverk. Vi kan hjelpe deg å komme i kontakt med nøkkelpartnere og kunder, utvikle markedskunnskap og bidra til at du oppdager nye muligheter.