• EN
  • Logg inn
  • Mat og landbruk

    For franskmenn handler mat om både tradisjon, kultur og kvalitet. Fransk gastronomi ble i 2010 en del av UNESCOs verdensarv, og mat er noe som diskuteres med lidenskap hver eneste dag. Frankrike er dessuten Europas største matprodusent og på verdensbasis kun slått av USA. Det er et jordbruksland hvor korn, kjøtt og meierivarer er veldig viktige og matvaremarkedet er i stadig vekst.

    Norsk suksess under VM i kokkekunst Bocuse d'Or og den stadig økende populariteten til norsk sjømat har gjort at franskmenn har fått øynene opp for norske produkter. Disse som oppfattes som rene, naturlige og autentiske.

    I et land hvor lokal matkultur og tilhørighet står sterkt, er det samtidig viktig å kunne fortelle en god historie rundt produktet. Er det en del av det tradisjonelle kostholdet? Har det en spennende produksjonsprosess bak seg? Eller er dette et mer moderne produkt som svarer til krav om sunt kosthold og enkel tilberedning? Kanskje tilbyr du kosttilskudd eller en ny drikkevare?

    Matmessen SIAL avholdes annethvert år i Paris, og er verdens største messe for innovasjon i matbransjen. Gastronomimessen Sirha i Lyon samler nær 3000 utstillere fra 140 land og er dessuten vert for mat-VM.

    Verdens største marked for ferskvarer holder til utenfor Paris (fisk, kjøtt, frukt & grønnsaker, melkeprodukter, blomster). 

    Vil du selge dine mat- eller landbruksprodukter i Frankrike? Innovasjon Norge kan hjelpe deg med å finne den rette samarbeidspartneren.

    For mer informasjon, ta kontakt med vår ekspert:
    Bernard Lamothe
    Seniorrådgiver
    Innovasjon Norge, Paris
    bernard.lamothe@innovationnorway.no



    /
    Flickr

    INNOVASJON NORGE

    Innovasjon Norge har kontor i:
    Paris




    Den norske ambassaden i Paris

    Frankrike representerer et marked på over 67 millioner forbrukere, og er dermed EUs nest største marked i tillegg til å være verdens 7. største økonomi. Sterk satsing på industri, digitalisering, energi og miljø, og over 400 nærings- og kompetanseklynger gjør Frankrike til et attraktivt marked for norske bedrifter. Frankrike har også et svært aktivt gründermiljø og huser blant annet verdens største start-up campus. Frankrike er dessuten en naturlig inngangsport til store deler av Afrika med et betydelig tilleggsmarked.

    Norge har et sterkt og positivt image i Frankrike – som et foregangsland for innovativ design, arkitektur og gastronomi der natur, miljø og bærekraft står sentralt. Dette er et godt utgangspunkt for norske aktører på markedet. Innovasjon Norge kan bidra med markedskartlegging, nettverk og partnersøk, eller bistå i møter og forhandlinger der språk og lokalkunnskap er viktig.