• EN
  • Logg inn
  • Transport- og tollforhold

    Italias Tollvesen

    Transittiden med containerskip fra Oslo til hovedhavn (Gioia Tauro) i Italia er 14 dager.

    Togtransport er et relativt konkurransedyktig alternativ Norge - Italia og det finnes flere tilbydere av slike løsninger. Verona og Milano er her blant de viktigste knutepunktene. 
    Generelt velutbygget vei- og banenett, men klart best i Nord- og Mellom-Italia. 
    En ikke ubetydelig sikkerhetsrisiko ved biltransport i Italia, spesielt for ettertraktede forbruksvarer.

    Transportforsikring
    Ingen restriksjoner.

    Tollflyplasser

    Bari, Bologna, Brindisi, Genua, Milano-Linate, Milano-Malpensa, Napoli, Olbia, Pisa, Règgio di Calàbria, Rimini, Rom, Trapani, Triest, Turin, Venedig og Verona. 

    På Sardinia: Alghero, Cagliari.
    På Sicilia: Catania, Palermo.

    Importhavner
    Gioia Tauro er Italias største containerhavn og er også en viktig transitthavn i Middelhavnet.

    Ander havner er blant annet Ancona, Bari, Brindisi, Cagliari, Catania, Genua, Imeria, La Spezia, Livorno, Messiana, Modena, Napoli, Palermo, Ravenna, Règgio di Calàbria, Salerno, Taranto, Trapani, Triest, Venezia og Verona.

    Vareprøver
    Prøver uten handelsverdi kan innføres tollfritt.
    Prøver med kommersiell verdi kan innføres midlertidig mot å deponere for toll og avgifter. Det forutsettes at vareprøvene blir gjenutført innen seks måneder.
    Vareprøver med kommersiell verdi kan innføres midlertidig med ATA-carnet. Varen kan da ikke selges og må føres ut av landet innen et gitt tidsrom. 

    ATA-Carnet
    Ja. Gjelder for vareprøver, yrkesutstyr, utstillinger og messer, posttrafikk og transittering.

    /

    INNOVASJON NORGE

    Innovasjon Norge har kontor i:
    Milano




    Den norske ambassaden i Roma

    Italia er verdens åttende største økonomi og den tredje største i Eurosonen. Italia har 62 millioner innbyggere og den høyeste kjøpekraften finner man i Nord-Italia. Der finner man også de fleste av de vel 100 mest konkurransedyktige næringsklyngene. Det italienske næringslivet består i høy grad av små og mellomstore familiebedrifter som produserer konsumvarer av høy kvalitet.

    Italia er verdenskjent for dyre sportsbiler og sterke merkevarer innen mat, vin, mote og design. Milano og Firenze er vertskap for noen av de aller viktigste messene på verdensbasis innen møbel og mote. Disse forretningsområdene er naturligvis viktige bærebjelker i det tradisjonsrike italienske næringslivet. Imidlertid er Italia også verdensledende innen en rekke andre bransjer som kjemisk industri, mekanisk industri, kosmetikk, tekstiler, brilleindustri og IKT.

    Italienere verdsetter nære sosiale relasjoner som pleies blant annet med lange, innholdsrike måltider med familie, venner eller forretningsforbindelser. Sjømatkonsumet er høyt og dette gjør Italia til et viktig marked for norsk sjømatnæring, særlig innenfor laks og tørrfisk. Italienerne utgjør også et viktig marked for norsk reiselivsnæring, med stadig voksende besøkstall, særlig til Nord-Norge og Vestlandet.

    På Verdensbankens Ease of Doing Business Index ligger Italia på 51. plass av 190 land. På Transparency Internationals korrupsjonsindeks, ligger Italia på 54. plass av 180 land.

    Innovasjon Norge anbefaler bedrifter å sette seg inn i håndboken i antikorrupsjon "Beskytt din virksomhet" og utvikle egnede interne etiske retningslinjer og antikorrupsjonsprogram.