• EN
  • Logg inn
  • Etabler din forretning i det italienske sjømatmarkedet

    Er du en sjømatprodusent eller eksportør som er ute etter nye kunder i det store og komplekse italienske markedet? Vi kan hjelpe deg med å fange opp uutnyttede markedsmuligheter.

    Sjømat er det viktigste norske eksportproduktet til Italia, sett bort fra olje og gass. Eksporten av norsk sjømat til Italia har hatt en jevn og rask vekst det siste tiåret. Italia representerer et av de viktigste laksemarkedene i Europa med den raskeste vekstraten (tosifret). Italia har også vært referanse- og prioritetsmarkedet for norsk tørrfisk siden 1300-tallet.

    Italienerne har alltid hatt et fokus på sunn mat og er villige til å betale en høyere pris for god kvalitet og sertifiserte produkter. Konkurransen er hard, men det er et stort potensial for videre vekst for norske sjømatprodukter som laks (det nest mest importerte sjømatproduktet i landet), torsk, pelagisk fisk, kamskjell, reker og krabber.

    Nye forretningsmuligheter er fremvoksende. Sushi og organisk mat er de nye og raskt voksende trendene for unge generasjoner. Italienske familier er interesserte i å finne både rimelige produkter med god kvalitet og løsninger som sparer tid når det gjelder innkjøp og forberedelse av mat.

    Dersom du er interessert i å utforske markedsmulighetene, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Du kan også sjekke ut den største matutstillingen i Milano Tutto Food i mai.

    For mer informasjon ta kontakt med vår engelskspråklige ekspert:

    Emanuela Teani
    Rådgiver
    Innovasjon Norge, Milano
    T: +39 028 545 1414
    emanuela.teani@innovationnorway.no


    /

    INNOVASJON NORGE

    Innovasjon Norge har kontor i:
    Milano




    Den norske ambassaden i Roma

    Italia er verdens åttende største økonomi og den tredje største i Eurosonen. Italia har 62 millioner innbyggere og den høyeste kjøpekraften finner man i Nord-Italia. Der finner man også de fleste av de vel 100 mest konkurransedyktige næringsklyngene. Det italienske næringslivet består i høy grad av små og mellomstore familiebedrifter som produserer konsumvarer av høy kvalitet.

    Italia er verdenskjent for dyre sportsbiler og sterke merkevarer innen mat, vin, mote og design. Milano og Firenze er vertskap for noen av de aller viktigste messene på verdensbasis innen møbel og mote. Disse forretningsområdene er naturligvis viktige bærebjelker i det tradisjonsrike italienske næringslivet. Imidlertid er Italia også verdensledende innen en rekke andre bransjer som kjemisk industri, mekanisk industri, kosmetikk, tekstiler, brilleindustri og IKT.

    Italienere verdsetter nære sosiale relasjoner som pleies blant annet med lange, innholdsrike måltider med familie, venner eller forretningsforbindelser. Sjømatkonsumet er høyt og dette gjør Italia til et viktig marked for norsk sjømatnæring, særlig innenfor laks og tørrfisk. Italienerne utgjør også et viktig marked for norsk reiselivsnæring, med stadig voksende besøkstall, særlig til Nord-Norge og Vestlandet.

    På Verdensbankens Ease of Doing Business Index ligger Italia på 51. plass av 190 land. På Transparency Internationals korrupsjonsindeks, ligger Italia på 54. plass av 180 land.

    Innovasjon Norge anbefaler bedrifter å sette seg inn i håndboken i antikorrupsjon "Beskytt din virksomhet" og utvikle egnede interne etiske retningslinjer og antikorrupsjonsprogram.