• EN
  • Logg inn
  • Agricultural food: Study tours to Italy

    Are you planning a study tour to Italy in order to learn from the Italian agri-food excellences? We can assist you in arranging an inspiring program with visits and meetings with the most relevant players and local authorities.

    The Italian agricultural food production is and includes a high variety of goods such as fruits, cereals, vegetables, cheese and dairy products, ham, wine, olive-oil, etc. The 1.6 million Italian farms are mainly small and medium-sized which represents a common feature with the Norwegian agriculture.

    Achieve success
    Successful ways of collaboration between producers and effective branding strategies have led the Italian agricultural and food excellences to impose themselves worldwide. Emilia-Romagna, Tuscany and Piedmont Region stand as examples of successful joint efforts and collaboration through Clusters and Consortiums for local products.

    Global leader organic farming
    Italy is a global leader for organic farming and has the highest number (229) of products of designated origin in the EU. The certification system encourages agricultural production in the typical areas, profiles local products towards the consumers at international level and thus helps increasing market share.

    A further positive contribution to the development of the sector is represented by the increasing number of agri-tourism farms which are mainly located in hilly (51.8%) and mountain areas (33.5%). They contribute to the differentiation of the agricultural activities and to the local rural development, as they combine food services (based on own production) with tourism-related services (lodging, outdoor activities, wellness, etc.).

    Contact our expert: Emanuela Teani

    /

    INNOVASJON NORGE

    Innovasjon Norge har kontor i:
    Milano




    Den norske ambassaden i Roma

    Italia er verdens åttende største økonomi og den tredje største i Eurosonen. Italia har 62 millioner innbyggere og den høyeste kjøpekraften finner man i Nord-Italia. Der finner man også de fleste av de vel 100 mest konkurransedyktige næringsklyngene. Det italienske næringslivet består i høy grad av små og mellomstore familiebedrifter som produserer konsumvarer av høy kvalitet.

    Italia er verdenskjent for dyre sportsbiler og sterke merkevarer innen mat, vin, mote og design. Milano og Firenze er vertskap for noen av de aller viktigste messene på verdensbasis innen møbel og mote. Disse forretningsområdene er naturligvis viktige bærebjelker i det tradisjonsrike italienske næringslivet. Imidlertid er Italia også verdensledende innen en rekke andre bransjer som kjemisk industri, mekanisk industri, kosmetikk, tekstiler, brilleindustri og IKT.

    Italienere verdsetter nære sosiale relasjoner som pleies blant annet med lange, innholdsrike måltider med familie, venner eller forretningsforbindelser. Sjømatkonsumet er høyt og dette gjør Italia til et viktig marked for norsk sjømatnæring, særlig innenfor laks og tørrfisk. Italienerne utgjør også et viktig marked for norsk reiselivsnæring, med stadig voksende besøkstall, særlig til Nord-Norge og Vestlandet.

    På Verdensbankens Ease of Doing Business Index ligger Italia på 51. plass av 190 land. På Transparency Internationals korrupsjonsindeks, ligger Italia på 54. plass av 180 land.

    Innovasjon Norge anbefaler bedrifter å sette seg inn i håndboken i antikorrupsjon "Beskytt din virksomhet" og utvikle egnede interne etiske retningslinjer og antikorrupsjonsprogram.