• EN
  • Logg inn
  • Reiseliv: Felles markedsføring gir økt synlighet i markedet

    Til tross økonomisk usikkerhet, er italienerne ikke villig til å gi slipp på det gode liv, og hovedferien prioriteres høyt. 80% av turene til de nordiske landene blir solgt i løpet av våren og sommeren.

    Norges styrke ligger uten tvil i naturbaserte opplevelser, og denne styrken, må vi fremme i våre markedsføringstiltak. Etterspørselen etter temabaserte reiser øker, i tråd med de yngre og mer aktive reisende. Dette er en ferieform med en viss eksklusivitet, og blir sett på som eksotisk for italienerne. Den italienske forbrukeren er pris og kvalitetsbevisst. Hele 76% av de italienske gjestene i Norge overnatter på hotell.

     

    Vi hjelper deg med profilering og markedsføring
    Vi fokuserer på profilering og markedsføring av Norge året rundt, men knyttet opp mot sommer- og vinter kampanjer. Aktivitetene i markedet gjøres i tett samarbeid med næringen i Norge og Italia, og skal ha en salgsutløsende profil, som sikrer varig vekst i besøkstallene og lønnsomhet for reiselivsbedriftene.

     

    Norgeskampanjen i Italia
    Markedsføring av dine produkter er viktig. Med økt bruk av internettaktiviteter i kampanjene, vil vi rette søkelyset mot dine produkter. Fjorårets kampanjer økte trafikken på visitnorway.it sterkt, og vi ønsker å fortsette den positive veksten.

     

    Bransjebearbeidelse
    For å forsterke og utnytte ytterligere synergier av arbeidet som gjøres i forbindelse med markedskampanjene, tilbyr vi bearbeidelse prosjektet i tett samarbeid med den lokale og norske næringen. De største turoperatørene i Italia deltar aktivt sammen med oss, og dette viser at de har interesse for å investere i din destinasjon.

    Utvikling av konkurransedyktige produkter for å styrke posisjon i markedet, sammen med målrettet produktutvikling, vil bidra til å opprettholde interessen på det italienske markedet.

     

    Møt viktige aktører i Italia
    Nordisk Workshop i Milano i oktober gir deg adgang til det italienske markedet gjennom direkte møter med italienske turoperatører, reisebyråer og viktige MICE-aktører.

    Deltakelse på den nordiske workshop bidrar til å vinne innpass hos nye bedrifter, samt pleie eksisterende kontakter.

     

    Delta på fagmesse i Italia
    Deltakelse på fagmessen, TTG-Incontri i Rimini, gir deg fotfeste i salgs- og distribusjonskanalene over hele Italia, med eksponering av ditt firma for mer enn 48.000 besøkende.

    Fagmesser er fremdeles en viktig kanal for å oppnå synlighet på det italienske markedet.
    Tilbudet omfatter enten aktivt deltagelse med fysisk tilstedeværelse på standen eller passiv deltagelse gjennom brosjyredistribusjon.

     

    Selg vinteropplevelser uten ski
    Interesse for vinteropplevelser uten ski er økende i Italia, og det arktiske Norge virker tiltrekkende på italienerne. Satsingen på Norge som vinterdestinasjon (vinteropplevelser uten ski) med fokus på å etablere Norge som den ledende destinasjonen for å se nordlyset.

    Prosjektet skal medvirke til synlighet av mangfoldet av interessante, norske vinterprodukter uten ski som vi har i Norge.

     

    Bruk brosjyre på visitnorway.it
    Turister benytter fortsatt brosjyrer i valg av ferieform og planlegging av turen. Med din brosjyre på visitnorway.it, når du en stor og aktuell målgruppe. Med over 764 000 besøkende på visitnorway.it hvert år, kan du her effektivt tilby dine brosjyrer både i papirversjon og som E-katalog til potensielle kunder i det italienske markedet.

    Vi tilbyr effektiv distribusjon av din brosjyre til forbrukere og bransje kontakter. Det tilbys brosjyredistribusjon i både papirformat og/eller nedlasting som e-katalog.

    /

    INNOVASJON NORGE

    Innovasjon Norge har kontor i:
    Milano




    Den norske ambassaden i Roma

    Italia er verdens åttende største økonomi og den tredje største i Eurosonen. Italia har 62 millioner innbyggere og den høyeste kjøpekraften finner man i Nord-Italia. Der finner man også de fleste av de vel 100 mest konkurransedyktige næringsklyngene. Det italienske næringslivet består i høy grad av små og mellomstore familiebedrifter som produserer konsumvarer av høy kvalitet.

    Italia er verdenskjent for dyre sportsbiler og sterke merkevarer innen mat, vin, mote og design. Milano og Firenze er vertskap for noen av de aller viktigste messene på verdensbasis innen møbel og mote. Disse forretningsområdene er naturligvis viktige bærebjelker i det tradisjonsrike italienske næringslivet. Imidlertid er Italia også verdensledende innen en rekke andre bransjer som kjemisk industri, mekanisk industri, kosmetikk, tekstiler, brilleindustri og IKT.

    Italienere verdsetter nære sosiale relasjoner som pleies blant annet med lange, innholdsrike måltider med familie, venner eller forretningsforbindelser. Sjømatkonsumet er høyt og dette gjør Italia til et viktig marked for norsk sjømatnæring, særlig innenfor laks og tørrfisk. Italienerne utgjør også et viktig marked for norsk reiselivsnæring, med stadig voksende besøkstall, særlig til Nord-Norge og Vestlandet.

    På Verdensbankens Ease of Doing Business Index ligger Italia på 51. plass av 190 land. På Transparency Internationals korrupsjonsindeks, ligger Italia på 54. plass av 180 land.

    Innovasjon Norge anbefaler bedrifter å sette seg inn i håndboken i antikorrupsjon "Beskytt din virksomhet" og utvikle egnede interne etiske retningslinjer og antikorrupsjonsprogram.