• EN
  • Logg inn
  • Markedsmuligheter innen mote i Italia

    Italias eksepsjonelle kreative industrier og verdenskjente «Made in Italy» inkluderer en rekke sektorer: mote, smykker, briller, møbler, belysning, mat og så videre.

    Det italienske globale lederskapet innen mote er, som i flere andre industrier, basert på ferdigheter innen entreprenørskap og ledelse. Industrialiseringen av kreativitet er også viktig: stylisters og designeres kreative visjoner blir omgjort til kommersielle produkter av ypperste kvalitet.

    Vi støtter utviklingen av norsk moteindustri gjennom ulike typer prosjekter og initiativer, både en-til-en assistanse, arrangementer rettet mot en gruppe bedrifter og kompetanseprogrammer som Fashion Skills på SDA Bocconi, utviklet i samarbeid med Norwegian Fashion Hub i Oslo.

    For å lære mer om støtten vi kan tilby deg, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Du kan også la deg selv inspirere ved å sjekke ut blant annet Milan Fashion Week eller Pitti Uomo i Firenze.

    For mer informasjon kontakt vår engelskspråklige ekspert:

    Emanuela Teani
    Rådgiver
    Innovasjon Norge, Milano
    T: +39 028 545 1414
    emanuela.teani@innovationnorway.no

    /

    INNOVASJON NORGE

    Innovasjon Norge har kontor i:
    Milano




    Den norske ambassaden i Roma

    Italia er verdens åttende største økonomi og den tredje største i Eurosonen. Italia har 62 millioner innbyggere og den høyeste kjøpekraften finner man i Nord-Italia. Der finner man også de fleste av de vel 100 mest konkurransedyktige næringsklyngene. Det italienske næringslivet består i høy grad av små og mellomstore familiebedrifter som produserer konsumvarer av høy kvalitet.

    Italia er verdenskjent for dyre sportsbiler og sterke merkevarer innen mat, vin, mote og design. Milano og Firenze er vertskap for noen av de aller viktigste messene på verdensbasis innen møbel og mote. Disse forretningsområdene er naturligvis viktige bærebjelker i det tradisjonsrike italienske næringslivet. Imidlertid er Italia også verdensledende innen en rekke andre bransjer som kjemisk industri, mekanisk industri, kosmetikk, tekstiler, brilleindustri og IKT.

    Italienere verdsetter nære sosiale relasjoner som pleies blant annet med lange, innholdsrike måltider med familie, venner eller forretningsforbindelser. Sjømatkonsumet er høyt og dette gjør Italia til et viktig marked for norsk sjømatnæring, særlig innenfor laks og tørrfisk. Italienerne utgjør også et viktig marked for norsk reiselivsnæring, med stadig voksende besøkstall, særlig til Nord-Norge og Vestlandet.

    På Verdensbankens Ease of Doing Business Index ligger Italia på 51. plass av 190 land. På Transparency Internationals korrupsjonsindeks, ligger Italia på 54. plass av 180 land.

    Innovasjon Norge anbefaler bedrifter å sette seg inn i håndboken i antikorrupsjon "Beskytt din virksomhet" og utvikle egnede interne etiske retningslinjer og antikorrupsjonsprogram.