• EN
  • Logg inn
  • Milano – verdens designhovedstad

    Italia er den nest største møbelprodusenten i verden etter Kina, og det lokale markedet er historisk ansett å være et av de mest utviklede når det gjelder designkultur.

    Hver april siden 1961 har Milano vært vertskap for en av de største møbel- og designutstillingene i verden Il Salone Internazionale del Mobile, et utstillingsvindu med en blanding av forretning og kultur, som har skapt historie innen møbel og design i flere tiår. Dette er en global plattform for høykvalitetsprodukter med mer enn 330 000 deltakere hvert år fra 165 forskjellige nasjoner.

    Utstillingen og andre arrangementer under Milan Design Week (definert som «Fuori Salone») representerer en unik arena for internasjonalisering. Milan Design Week er stedet å være for ethvert selskap innen design og møbel som ønsker å eksportere og bygge internasjonale forretningsrelasjoner. I tett samarbeid med DOGA og andre partnere har Innovasjon Norges kontor i Milano hvert år organisert en sterk norsk deltakelse under Milan Design Week – The Norwegian Presence.

    For mer informasjon, kontakt vår engelskspråklige ekspert:

    Mauro Migliavacca
    Seniorrådgiver
    Innovasjon Norge, Milano
    T: +39 028 545 1415
    mauro.migliavacca@innovationnorway.no

    /

    INNOVASJON NORGE

    Innovasjon Norge har kontor i:
    Milano




    Den norske ambassaden i Roma

    Italia er verdens åttende største økonomi og den tredje største i Eurosonen. Italia har 62 millioner innbyggere og den høyeste kjøpekraften finner man i Nord-Italia. Der finner man også de fleste av de vel 100 mest konkurransedyktige næringsklyngene. Det italienske næringslivet består i høy grad av små og mellomstore familiebedrifter som produserer konsumvarer av høy kvalitet.

    Italia er verdenskjent for dyre sportsbiler og sterke merkevarer innen mat, vin, mote og design. Milano og Firenze er vertskap for noen av de aller viktigste messene på verdensbasis innen møbel og mote. Disse forretningsområdene er naturligvis viktige bærebjelker i det tradisjonsrike italienske næringslivet. Imidlertid er Italia også verdensledende innen en rekke andre bransjer som kjemisk industri, mekanisk industri, kosmetikk, tekstiler, brilleindustri og IKT.

    Italienere verdsetter nære sosiale relasjoner som pleies blant annet med lange, innholdsrike måltider med familie, venner eller forretningsforbindelser. Sjømatkonsumet er høyt og dette gjør Italia til et viktig marked for norsk sjømatnæring, særlig innenfor laks og tørrfisk. Italienerne utgjør også et viktig marked for norsk reiselivsnæring, med stadig voksende besøkstall, særlig til Nord-Norge og Vestlandet.

    På Verdensbankens Ease of Doing Business Index ligger Italia på 51. plass av 190 land. På Transparency Internationals korrupsjonsindeks, ligger Italia på 54. plass av 180 land.

    Innovasjon Norge anbefaler bedrifter å sette seg inn i håndboken i antikorrupsjon "Beskytt din virksomhet" og utvikle egnede interne etiske retningslinjer og antikorrupsjonsprogram.