• EN
  • Logg inn
  • Aldrende befolkning i Japan – markedsmuligheter innen helse og velferd

    Japan står overfor en markert nedgang i befolkningen i tillegg til en stadig økende prosentandel eldre. Estimat viser at den samlede befolkningen på 126,8 millioner (i 2017) kommer til å reduseres med nesten 25 % innen 2050. Siden 2000 er antallet japanere i arbeidsdyktig alder redusert med 13 %, og innen 2040 kommer mer enn én av tre personer i Japan til å være over 65 år.

    Japans brutto statsgjeld har steget til nesten 220 % av BNP, og landet må finne løsninger på hvordan de kan redusere utgiftene det offentlige har på nasjonale helse- og velferdsordninger. Tall fra OECD Health Statistics 2017 viser at gjennomsnittlig lengde på sykehusopphold var 29 dager i Japan (i 2015), mens gjennomsnittslengden på opphold i Norge og andre OECD-land var mellom 5,5 og 11,4 dager. Japan forsøker å redusere antall inneliggende dager på sykehus og opprette et system for langsiktig pleie i hjemmet.

    Muligheter i velferdsmarkedet
    • Teknologi for forebyggende tiltak
    • Teknologi som kan øke livskvaliteten for eldre
    • Teknologi som kan redusere belastningen for omsorgspersoner
    • Implementering av IT-løsninger som et mottiltak for mangel på arbeidskraft

    Legemiddelmarkedet
    Det finnes over 20 store legemiddelfirmaer i Japan, og det kan være vanskelig for et lite utenlandsk firma å få innpass i det japanske markedet. Med mindre man presenterer et unikt og sterkt produkt, kan det være utfordrende å finne en utviklings- eller distribusjonspartner i det japanske legemiddelmarkedet. Bare for å gi en pekepinn på hvor utfordrende dette markedet er: Noen legemiddelfirmaer kan vise frem over 10 000 produktmuligheter årlig, og bare noen få av dem resulterer i faktiske forretninger eller handelstransaksjoner.

    Den høyeste dødsraten for eldre er kreft, etterfulgt av hjertesykdommer og lungebetennelse.

    I 2012 var 4,62 millioner (1 av 7) eldre personer diagnostisert med demens, og i 2025 er det sannsynlig at 1 av 5 personer vil få samme diagnose.

    Gigantiske japanske legemiddelfirmaer fokuserer på utviklingsstrategier, og følgende områder viser vekst i etterspørsel:
    • Onkologi
    • Nevrovitenskap
    • Fordøyelsessykdommer
    • Hjerte- og karsykdommer
    • Regenerativ medisin
    • Barnesykdommer o.l.

    Marked for medisinsk utstyr
    Det finnes flere store produsenter innen medisinsk utstyr i Japan. De store konkurrerende produktkategoriene omfatter utstyr innen bildediagnostikk, behandling og kirurgi, endoskopi, dialyse, overvåkingssystemer og behandling i hjemmet osv.

    Regulatoriske utfordringer
    Innen industrier som velferd, helse, legemidler og medisinsk utstyr er markedet strengt regulert. Det meste av produkter, teknologi og legemidler må godkjennes av japanske myndigheter. Godkjenningsprosessen kan ta mye lengre tid enn i Europa.

    Konklusjon
    Hvis norske selskaper vurderer å tre inn i det japanske markedet, er det både viktig og nødvendig at de er villige, dyktige og klare. Innsatsen er ressurskrevende, men resultatet kan være innpass i et lønnsomt marked.

    Kontakt
    Hvis du vil drøfte dine produkter med oss eller har spørsmål og trenger mer informasjon, vennligst kontakt:

    Hiroko Tominaga
    Senior markedsrådgiver
    Innovasjon Norge, Japan
    Hiroko.Tominaga@innovationnorway.no



    /
    ThinkstockPhotos

    INNOVASJON NORGE

    Innovasjon Norge har kontor i:
    Tokyo




    Den norske ambassaden i Tokyo

    Som verdens tredje største økonomi er Japan en økonomisk og demografisk trendsetter, med stor kjøpekraft og en ledende rolle innen teknologi.

    Norge eksporterer for det meste fisk og fiskeprodukter, mineraler, kjemiske produkter, maskiner og metaller. I tillegg til samarbeid innenfor vitenskap, teknologi, forskning og utdanning, har Norge og Japan lenge hatt gode diplomatiske relasjoner. Dette gjør Japan til et ideelt marked for nyskapende norske bedrifter.

    Japan er et utfordrende marked, hvor det er fokus på å bygge langvarige relasjoner. Tillit er nøkkelen til gode forretningsforbindelser, og de bygges ofte på referanser og introduksjoner. Kvalitet på japanske produkter og salgsprosesser er generelt høy, og japanerne har en bred definisjon på hva service er. Å holde tidsrammer, selv når det er ferier og helligdager, forventes. Det er også viktig å rette seg etter deres jobbstil.