• EN
  • Logg inn
  • Slik kommer du i gang med eksport

     Foto: Getty Images
    Foto: Getty Images

    Vårt nye digitale kompetansesenter gjør det enkelt å ta de første stegene til å bli en internasjonal bedrift.

    Å satse på eksport innebærer store fordeler. Det kan bidra til at din bedrift vokser raskere, øker lønnsomheten og blir mer konkurransedyktig. En internasjonal kunde, med andre behov, kan være avgjørende for å utvikle ditt produkt eller din løsning.

    Nå gjør vi det enklere for alle bedrifter å skaffe seg nødvendig kunnskap om internasjonale muligheter. På den nye digitale ressurssiden, Kompetansesenteret, kan du hente ut unik markedsinformasjon og ta digitale kurs tilpasset bedrifter som vil satse på eksport. 

    – Vi har laget et utvalg av selvbetjente nettkurs innen eksport-feltet, som kan gjennomføres akkurat hvor og når du selv vil, på mobil eller datamaskin. Det er et breddetilbud som skal gi deg og din bedrift kunnskap om hva som må til for å lykkes internasjonalt, sier Thomas Egger Sørensen som er seniorrådgiver og fagansvarlig for breddetilbudet for eksport i Innovasjon Norge. 

    Første steg mot eksport

    Sørensen anbefaler alle bedrifter som vurderer å satse på eksport, eller har ambisjoner om å bli en eksportbedrift, om aktivt å undersøke hvilke muligheter de har i eksportmarkedet, gjerne så tidlig som mulig. 

    – Det er ikke alltid like åpenbart for bedriften selv å se hvor markedsmulighetene ligger utenfor egne landegrenser, eller hva som kreves av bedriften når de skal eksportere. Da er denne siden et godt sted å begynne, sier han.

    Er du helt fersk bør du starte med kursene Lean markedsutvikling – vekst til nye markeder og deretter gå videre på kurset Forretningsmodellering

    – Gjennom disse kursene får du både metoder for å identifisere og velge ut riktige markeder for din bedrift, samtidig som du lærer hvilken forretningsmodell som vil gjøre bedriften din egnet til eksport, for eksempel ved å vite hvordan du bør skalere opp produksjon, sier han.

     

    Digitalt kompetansesenter

    • Selskaper som får rådgivning og kompetanse om eksport og internasjonalisering, har 8,2 prosent høyere omsetning enn de som ikke får.
    • Selskaper som får rådgivning og kompetanse om eksport og internasjonalisering oppnår 4,1 prosent høyere verdiskaping enn sammenlignbare selskaper.
    • Alt kursinnholdet på Kompetansesenteret er gratis.

     

    Identifiser ditt eksportmarked

    Når du har gjennomført disse kursene har du antagelig gjort deg noen tanker om hvilke markeder som kan være aktuelle for deg og din bedrift. Da lønner deg seg å gjennomgå modulene for spesifikke markeder og sektorer. 

    — Kanskje gjennomgår du markedsmodulen for Singapore og merker at du bør reorientere deg, eller så virker det å være midt i blinken for din løsning. Da er neste steg å ta kontakt med våre kontorer i de markedene og få mer spesifikk og skreddersydd informasjon fra våre eksportrådgivere, sier Sørensen. 

     

    Se hvor Innovasjon Norge har kontorer i utlandet

     

    Finn ditt konkurransefortrinn

    Sørensen mener mange norske bedrifter ofte tenker for enkelt når det kommer til å vurdere hvilke konkurransefortrinn som finnes i det globale markedet. Deler av Lean markedsutviklings-kurset tar for seg nettopp hvilke unike konkurransefortrinn du som norsk bedrift kan dra nytte av.

    — Norske bedrifter har som regel ikke sjans til å konkurrere på pris, men det er mange andre markedsmuligheter som fort oversees når bedrifter sender ut sine egne fagfolk til å vurdere et marked, sier han.

    Flere norske bedrifter med stor suksess i utlandet har satset på markedsfordeler som kvalitet, merkevarebygging gjennom opphav eller tilstøtende tjenester som service. 

    – Bare det at du er norsk leverandør kan i enkelte markeder skape stor tillit til produktet eller tjenesten du selger. Også når det gjelder opphav, har Norge er spesielt sterkt omdømme for ren og uberørt natur. Det kan ha stor betydning for en norsk bedrift som for eksempel selger mat, drikke eller andre biologiske produkter, sier han.

    Lær av andre bedrifter

    Blant norske eksport-suksesser finner du blant annet brukertilpassede teknologitjenester som smart luftkvalitet fra Airthings, eller den spillbaserte læringsplattformen Kahoot! Også industrirettede teknologier gjør det stort i utlandet, som for eksempel dampbatteri fra Energynest eller Cambi som omdanner kloakkslam til biogass.

    Sørensen trekker frem at erfaringsoverføring mellom bedrifter, og åpen sparring med Innovasjon Norges rådgivere, er viktig for deg som skal satse internasjonalt. Det å bli kjent med andre bedrifters eksport-erfaring kan være både inspirerende og kostnadsbesparende.

    - Det kan handle om å lære av hverandres feil for å unngå at flere bedrifter går i samme felle, eller å la seg inspirere av ulike suksesshistorier. Derfor fortsetter vi også å planlegge fysiske kurs og samlinger, selv om mye av kursmaterialet vårt nå eksisterer digitalt, sier han.

    Mange av kursene er fortsatt under utvikling, men vi velger å lansere tilbudet nå, og legger fortløpende ut nytt innhold.