• EN
  • Logg inn
  • - Vi må være litt mer fleksible med internasjonale kunder

    Det er spesielt én ting Kjell Arne Nielsen har lært gjennom mange år i internasjonalt farvann: For å lykkes i utlandet må norske bedrifter erkjenne at de ikke alltid vet best.

    NAVN: Kjell Arne Nielsen

    BAKGRUNN: Mange år Sjøforsvaret, ledet blant annet NATOS Telekomm-organisasjon i Nord-Europa. Etter 20 år byttet han beite til privat sektor og Telekomm. Kom til Innovasjon Norge i 2008. Ledet kontorene våre i Warszawa og Hanoi.

    NÅVÆRENDE STILLING: Spesialrådgiver ved Innovasjon Norges kontor i Shanghai. Leder prosjektet Grønn skipsteknologi.

    ANTALL ANSATTE PÅ KONTORET: 11 (fordelt på Beijing og Shanghai)

    FAMIILIE: Gift med Eva og far til Jørgen og Pernille

     

    Etter tjue år i Forsvaret, en lang fartstid med telekom i internasjonale markeder og siden 2008 leder for flere av Innovasjon Norges kontorer i Europa og Asia, har Nielsen nærmest en doktorgrad i fremmed logikk.

    - Jeg husker en gang det var brudd på en fiberkabel i Hanoi. Det løste de enkelt og greit ved å bruke en brusflaske med hull i til å beskytte spleisen av bruddet. Altså, det ville jo aldri gått i Norge, men det funket jo som bare det, humrer Kjell Arne, og legger til:

    - Jeg er veldig stolt av hva norsk industri får til, men noen ganger ligger vi rett og slett litt for langt foran markedet. Men, vi vil lykkes hvis vi kan være litt mer fleksible basert på hvordan kundene der ute tenker.

    Redde for risiko

    Fra kontorvinduet i Shanghai ser bergenseren Kjell Arne bort på skyskraperen han bare kaller for Ulriken. Hver dag går han 4,5 kilometer fram og tilbake til jobb på de hektiske gatene i Kinas største by. Daglig mosjon – og frisk luft?

    - He he, vel, vel, jeg har kanskje ikke valgt de sunneste stedene å bo de siste årene. Luftforurensningen var verst i Hanoi, og nå ser jeg at luften i Warszawa ofte er verre enn her i Shanghai, forteller han.

    Men i Kina ser de en endring. På elven rett utenfor kontoret til Innovasjon Norge seiler skipene tett i tett. Utslippene måles hver eneste dag. Innbyggerne kan laste ned en app hvor de tar et bilde av skip med sotete røyk bak og sender det inn til myndighetene slik at de kan analysere dem.

    - Dagene med høy luftforurensing her blir langt færre, heldigvis. Det blir flere krav om å redusere utslipp her i Kina, og det gir muligheter for norske bedrifter. Kineserne er veldig effektive, men de er også konservative og vil unngå å ta høy risiko. Norske bedrifter har produktene og erfaringene til grønne løsninger innen skipsfart som reduserer risikoen for å satse på noe nytt, forklarer Kjell Arne.

    Grobunn før grønt

    I Kina er det særlig to store markeder som er interessante for norske maritime bedrifter: Skipene som skal gå internasjonalt og innlandsflåten. Bare sistnevnte består av nærmere 120 000 skip. Volumet er enormt.

    - Vi nordmenn har troverdighet i maritim sektor. Den blir viktig, siden Kina i noen situasjoner kan oppleves som en litt forsiktig nasjon. Her kan de gjøre alt selv, men det grønne skiftet gjør at de må gjøre ting de ikke har gjort før. Myndighetene har blant annet tidligere erfart at batterier kan brenne og gass eksploderer, sier Kjell Arne.

    Han leder nå Innovasjon Norges satsing på nettopp grønn skipsfart i Kina. Myndighetenes stadige grønne krav til både skip, verft og havner skaper nye behov og åpner nye dører i markedet. Kjell Arne og kollegaene i Innovasjon Norge ser hvilke muligheter som følger av nye regler i Kina og diskursen rundt klima.

    - Nordmenn kan levere nisjeteknologi, og vi kan bli pålitelige partnere inn i mange av de grønne prosjektene. Min viktigste jobb er jo å få bedriftene til å lykkes her borte, og da hjelper det å sitte tett på myndighetene, sier Kjell Arne.

    Ikke skapt for rutine

    Den utålmodigheten mange føler rundt det grønne skiftet, er en utålmodighet Kjell Arne kan kjenne seg igjen i. Han er ikke skapt for rutine.

    - Nei, jeg er vel en urolig sjel, smiler han.

    Kanskje er det forklaringen på en usedvanlig internasjonal karriere hvor få dager er like.

    - Den drømmen om et liv i utlandet har alltid vært der. Jeg trenger nok å bli utfordret og bryne meg på nye kulturer, forklarer Kjell Arne.

    Ryggsekken er tung av opplevelser, historier og inntrykk. Han kan mimre om den gangen han ble spurt om å være med å stoppe smugling av internasjonal taletrafikk inn til Ghana eller tiden som sjøaspirant på Christian Radich. Men selv om Kjell Arne Nielsen er på tampen av sin egen karriere, ser han fremover på vegne av norsk næringsliv – og han håper norske bedrifter får øynene opp for Kina.

    - Det er nok mange som mener at det amerikanske markedet og Europa er stort nok, og de har mer enn nok med å operere der. Da prioriteres kanskje Kina ned. Men du kan ikke forholde deg likegyldig til Kina, uansett om du skal inn eller ikke. Kineserne kan bli partnere, eller så blir de formidable konkurrenter, sier han, og legger til:

    - Vi må huske at kineserne har en enorm gjennomføringskraft, så nå har jeg troen på at det grønne skiftet faktisk kommer til å skje her.