• EN
  • Logg inn
  • Nordisk stil populær i Tyskland 

    Bedriften NCP selger stoler laget av resirkulert plast. NCP
    Bedriften NCP selger stoler laget av resirkulert plast.NCP

    13 norske bedrifter innen interiør og design tar opp konkurransen med danskene i Tyskland. 

    «Global Growth Nordic Living» heter eksportprogrammet i regi av Innovasjon Norge og DOGA, rettet mot det tyske markedet. 

    - Tyskere verdsetter høy kvalitet og god design. Den nordiske stilen og måten å leve på blir stadig mer populær i Tyskland, men det er fortsatt særlig danske merker som dominerer i premium-segmentet. Det er på tide at Norge viser fram det norske designere og produsenter har å by på, sier Tina Fraune i Innovasjon Norge Tyskland. 

    13 bedrifter fra norsk møbel-, interiør- og designindustri, samt to produsenter fra friluftsbransjen, deltar i programmet. Blant deltakerne er både tradisjonsbedrifter som NCP og Figgjo, «yngre» merkevarer som Northern og Eikund, men også lydspesialisten NNNN med sine høyttalere. 

    Deltakerne har utfordringer med restriksjoner på grunn av koronapandemien, men er åpne for samarbeid, deler sine erfaringer og hjelper hverandre med gode kontakter. De lærer om strategisk bruk av design, internasjonal markedsutvikling, forretningsmodellering, eksport og hvordan de kan beskytte sine immaterielle verdier (IPR). De får trening i konkret salg (pitch-trening), de har samtaler med eksperter på e-handel og kobles med tyske mentorer – alt dette er med på å forberede bedriftene på salg til det tyske markedet. 

    Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin arrangerer «Norwegian Design MeetUp» våren 2022.  Da skal deltakerne vise fram produktene sine til arkitekter, prosjektledere og de viktigste arkitektur-, design- og interiør-magasinene i Tyskland.