Vil du ha de siste nyhetene fra Innovasjon Norge?
  • EN
  • Logg inn
  • Bygger vekstbedrifter i krisetid

     Unsplash
    Unsplash

    Møt fem oppstartbedrifter som har deltatt på Fundraising for startups - Creative Industries. Hør hvordan programmet har hjulpet dem til å vokse, og hvordan det er å drive et selskap under en koronapandemi. 

    Fundraising for startups - Creative Industries er et samarbeid mellom Startup Norway, 657 Oslo og Innovasjon Norge. Programmet er på oppdrag fra Kulturdepartementet, og en del av regjeringens satsing på kulturell og kreativ næring.

    Vil du delta på vårens program? Søknadsfristen er 17. januar.

    Forbereder internasjonal vekst

    Selskapet AWAN (As We Are Now) står bak hverdagsklær for kvinner laget i miljøvennlige tekstiler. 

    – Det går bra med oss! Vår satsing på neste generasjon av komfortable hverdagsklær for kvinner i fremtidsrettede, sirkulære tekstiler, har fungert bra med hjemmekontor og en mer bevisst holdning til forbruk i samfunnet. Etter at vi deltok på programmet, har vi mottatt kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge og funding fra Antler Stockholm, som eneste norske nettbaserte motemerke i deres portefølje. Nå forbereder vi oss for internasjonal vekst, forteller Anette Miwa Dimmen, gründer og administrerende direktør i AWAN.

    Hun meldte seg på Fundraising for Startups - Creative Industries for å lære mer om å utvikle en teknologibasert oppstartbedrift, og utvide kontaktnettverket mot investorer og andre oppstartbedrifter.

    – Programmet er en super introduksjon til å bygge en vekstbedrift, og gir mye kunnskap om det norske økosystemet for oppstartbedrifter. I tillegg får du hyggelig tid sammen med andre gründere og dyktige rådgivere, sier Dimmen.

    Trygghet i møtet med investorer

    Songpark har utviklet et kommunikasjonsverktøy for musikere, som gjør at et band kan oppstå på noen minutter, uten at bandmedlemmene har møttes før. Gründer og administrerende direktør, Christian Ruud, forteller at de ble med på Fundraising for Startups - Creative Industries for å hente ideer og lære mer om å starte et selskap. 

    – Vi ville bli kjent med det norske investormarkedet, bli utfordret av andre i samme situasjon og lære mest mulig av arrangørene. Vi fikk en god gjennomgang av rammeverket, og hva en startup bør ha på plass for å tilnærme seg både investorer og andre interessenter. Vi fikk også god opplæring i standardiserte modeller og dokumenter. Det hele er profesjonelt lagt opp, forteller Ruud. 

    Han opplyser om at selskapet deres går veldig bra, og at utviklingen skjer fort. De har skaffet flere investorer og fått et nytt tilskudd fra Innovasjon Norge. I tillegg vant de Creative Tech Hunt 2020, noe som åpnet døren til enda flere investorer. 

    – Vi har nå fungerende prototyper, eget lokale, har inngått samarbeid med en stor aktør og er i vekst. Vi ser frem til å bli et enda større team i 2021, knytte sterkere bånd til kundegruppen vår og etablere samarbeid på produksjons- og distribusjonssiden. Vi skal nå hente inn kapital til utvikling, produksjon og lansering, forteller Ruud. 

    Utfordret på pitch og budskap

    Arkivet.co er en digital tjeneste som hjelper kunder å finne interiørdesignere og interiørarkitekter for å planlegge og prosjektere oppussingen. Dette gir grunnlag for en nøyaktig prising på prosjektet av en entreprenør, samt å få en instruks og leverandørsliste.

    – Koronapandemien har vært "bra" for oss. Folk pusser opp som aldri før – både i hjem og hytter. De som har en trygg jobb har fått mer penger til oppsussing, siden de ikke reiser, går på restaurant eller benytter kulturtilbud. I tillegg har renten blitt veldig lav. Vi tror dette vil vedvare i 2021, noe som er meget positivt for oss, forteller Martina Asplund fra Arkivet.

    Oppstartselskapet har doblet omsetningen fra 2019, og blant anent landet samarbeid med en eiendomsmegler-kjede og entreprenør-tjeneste.

    – Vi meldte oss på programmet fordi vi ønsket å gjennomføre en kapitalinnhenting og trengte innsikt, veileding og et rammeverk. Vi har fått mange gode maler å jobbe etter for å bli investeringsklare. Kursholderne var veldig gode, og vi har blitt utfordret på pitch og budskap, sier Asplund. 

    I 2021 skal Arkivet satse på teknologi. Asplund forteller at de allerede har avdekket mange tidstyver som kan digitaliseres, i tillegg til at selskapet ønsker å legge opp en smartere prosess. Dette skal baseres på innsikt og data som opparbeides i plattformen.

    Verdifulle introduksjoner

    Visualyst utvikler rask og nøyaktig programvare for visuell prosessering i film- og TV-industrien. Gründer og administrerende direktør, Miguel Silva, forteller at selskapet har brukt koronatiden på å bygge løsningen og begynt å promotere den til internasjonale medieselskaper. Planene for det kommende året er å få på plass de første kundene, samt mer finansiering og kompetanse for tidlig vekstfase. 

    – Fundraising for Startups-programmet hjalp oss til å forstå hvordan vi skal hente inn penger og ga oss verdifulle introduksjoner til investorer. Pengeinnsamling i tidligfase gjøres best lokalt, og Startup Norway har de beste forbindelsene til miljøet for engleinvestorer, sier Silva. 

    Vil lansere utenfor Norge

    Via Atelier sin app og nettside kan en kunde kontakte profesjonelle kunstnere direkte, kjøpe eller abonnere på kunst og arrangere private studiobesøk.

    Christian von Hanno, medgründer og administrerende direktør i Atelier, forteller at de valgte å melde seg på Fundraising for startups - Creative Industries for å lære å hente inn mer kapital, slik at de kunne satse for fullt på selskapet.

    – For oss var det å hente kapital fra profesjonelle investorer et ganske ukjent univers, så programmet var midt i blinken for oss. Vi fikk en mye bedre forståelse av de ulike prosessene vi måtte igjennom, og hva investorene vanligvis ser etter. Vi ble kjent med flere nyttige verktøy, maler og sjekklister som vi har hatt mye glede av i ettertid, sier von Hanno. 

    Han anbefaler andre oppstartselskaper å melde seg på, særlig med tanke på det helhetlige utbyttet. 

    – Programmet gjør startups bedre rigget for å hente kapital, analysere seg selv og finne riktig fokus. Man får en verdifull innføring i ulike prosesser, nyttige verktøy og terminologi. Ikke minst er det en veldig fin anledning til å bli bedre kjent med gründere, investorer og andre spennende folk i startup-miljøet, og lære av deres erfaringer.

    Han forteller at selskapet har hatt en svært positiv utvikling i 2020. Salg og aktivitet har økt med flere hundre prosent de siste månedene, og det selges nå kunstverk gjennom Atelier nesten daglig. I tillegg har de hentet inn fersk kapital og mottatt 650 000 kroner i kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge.

    - Vårt mål i år er å utvide teamet og lansere Atelier utenfor Norge. Vi har også blitt valgt ut til å delta på Innovasjon Norges akseleratorprogram Tech Incubator Silicon Valley til våren, der vi vil få testet våre forretningsmodeller og tjenester for internasjonale investorer, sier von Hanno.

    Denne teksten er skrevet i samarbeid med Startup Norway.