Fem kandidater til Årets matfunn
Innovasjon som tema
– Formålet med konkurransen er å vise fram det ypperste av norsk mat og drikke, og skape mer oppmerksomhet om norske råvarer, sier spesialrådgiver Arne Rød i Innovasjon Norge, som samarbeider med Smak 2014 om "Årets matfunn".
Innovasjon er den røde tråden gjennom Smak 2014, Norges største fagmesse for alle som jobber innen HoReCa, KBS, convenience, uteliv, dagligvare og storhusholdning, 4. – 7. februar 2014 på Norges Varemesse i Lillestrøm. Her møtes hele proffbransjen innenfor mat- og drikke.
Det autentisk norske er trendy
– Norsk mat og drikke er i vinden som aldri før – det er trendy med det autentisk norske. Vi har da også råvarer i verdensklasse her i landet, forteller prosjektleder for Smak 2014 Torill Engelberg.
Innovasjon Norge bidrar til nyskapning i næringslivet og utvikling i distriktene ved å hjelpe frem konkurransedyktige norske bedrifter. Norges Varemesse, som står bak Smak 2014, er en stiftelse med oppgave å fremme norsk næringsliv.
Påskjønner nyskapingsarbeid
Sammen ønsker Innovasjon Norge og Smak 2014 å kåre Norges mest innovative mat- og drikkeprodukt. Årets matfunn skal stimulere til nytenkning og fremtidsrettet markedsorientering. Det har skjedd en utrolig utvikling av norske råvarer og foredlede mat- og drikkeprodukter de siste årene. Dette gjelder produkter både fra store og små næringsmiddelbedrifter og lokalmatprodusenter.
Norske forbrukere prioriterer stadig mer denne type produkter og etterspør dem både hos våre dagligvarekjeder, spisesteder og på markeder landet rundt.
– Innovasjon Norge er stolt over å ha vært en aktiv aktør og pådriver i denne utviklingen og ser nå at stadig flere av de som startet som små lokale virksomheter har vekstambisjoner på regionalt og nasjonalt nivå og at de tjener penger. Innovasjon Norge ønsker at denne prisen skal stimulere denne utviklingen og være en tydelig påskjønnelse til nyskapingsarbeid, fremholder Arne Rød.
De nominerte kandidatene til Årets Matfunn:
- Jakob & Johan Dybvik AS: Klippfisk 321 Ovn – «Tradisjonsrik norsk råvare i nytt konsept hvor nye forbrukere og enkelhet er satt i fokus.»
- Fjordland AS: Byggrynsgrøt – «Kvalitet i særklasse og en nyskapning som treffer trender som tradisjonelt, enkelt, bærekraftig og tydelig geografisk opprinnelse.»
- Egge Gård AS: Egge Gård ISEPLE – «Nyskapning hvor kombinasjon av råvarer, prosess, klima og kunnskap har resultert i et produkt i verdensklasse.»
- Trondheim Slaktehus AS: Dry aged ytrefilet med fett – «Målrettet arbeid tar smaksopplevelsen på storfekjøtt til nye høyder.»
- Ryfylke Smak AS: Krydra Tomatsaus – «Smaksrik norsk tomatsaus fra Finnøy i Ryfylke hvor bærekraft og lokal tilhørighet står sentralt.»
Vinneren får 50.000 kroner Vinneren av Årets matfunn kåres på After8, Smaks bransjefest 6. februar 2014, og mottar en premie på kr 50.000 fra Innovasjon Norge.
Fagjuryen, som ledes av Harald Osa, har lagt vekt på:
• Produktets smak, aroma og konsistens
• Emballering og design
• At produktet har en historie å fortelle
Konkurransekriteriene til de fem nominerte produktene som vil bli stilt ut på Smak 2014:
- Et produkt med norsk hovedråvare
- Produktet kan være foredlet eller råvaren selv
- Lanseringstidspunkt fra og med mars 2011 (etter Smak 2011)
- Bærekraftig produksjon
- Bør ha potensial til å nå bredt ut