Ny ledelse i Innovasjon Norge

Ledergruppen består av sju personer:
- Håkon Haugli, administrerende direktør.
- Hans Martin Vikdal, konstituert viseadministrerende direktør og divisjonsdirektør for økonomi og virksomhetsstyring. Vikdal er i dag viseadministrerende direktør.
- Vigdis Harsvik, konstituert direktør for divisjon samfunns- og næringsutvikling. Harsvik leder i dag Innovasjon Norge Trøndelag.
- Per Niederbach, divisjonsdirektør for vekst og eksport. Niederbach leder nå divisjon marked og regioner.
- Elisabeth Svanholm Meyer, konstituert direktør for divisjon spesialoppdrag. Hun har tidligere ledet Italia-kontoret, har vært regionleder for Europa, og har den siste tiden hatt ansvar for å utvikle selskapets nye eksportstrategi.
- Anette Matre, konstituert divisjonsdirektør for mennesker og teknologi. Matre kommer fra stillingen som HR- og organisasjonsdirektør i Innovasjon Norge.
- Leon Bakkebø, divisjonsdirektør for finansiering. Bakkebø har samme stilling i dag.
Alle stillingene der det er konstituerte ledere vil bli utlyst eksternt så snart som mulig, i samarbeid med rekrutteringsselskapet BackerSkeie.
Organisering for næringsliv i hele landet og eksport
- Et av målene med den nye strategien er å bidra enda mer aktivt til å møte næringslivets behov i hele landet, sier Håkon Haugli.
– Jeg er glad for at Vigdis Harsvik som lenge har ledet kontoret i Trøndelag kommer inn i ledergruppa. Hun har tett kontakt med næringslivet, har erfaring som næringssjef i Sør-Trøndelag, lang fartstid i Norges Fiskarlag og flere styreverv, blant annet i SIVA og Norges sjømatråd.
- Innovasjon Norge skal gi «lokale ideer globale muligheter». Arbeidet med eksport begynner hjemme, og eksport er en integrert del av vårt oppdrag med å få norske bedrifter til å vokse. Vår nye organisering speiler dette. I tillegg skal Innovasjon Norge jobbe for at næringslivet er med og løser de globale samfunnsutfordringene og sikre at norske miljøer utnytter mulighetene i Horisont Europa best mulig, sier Haugli.
Som en følge av den nye strategien er Innovasjon Norge fra 1. januar i år delt inn i tre kunderettede divisjoner: Samfunns- og næringsutvikling, eksport og vekst, og spesialoppdrag.
Bærekraft i hele virksomheten
Med den nye strategien skal bærekraft være gjennomgående i alle Innovasjon Norges prosjekter. Inger Solberg, som tidligere ledet divisjon bærekraft, får et hovedansvar for å styrke dette arbeidet. – Med dette plasserer vi bærekraft helt sentralt i virksomheten og sikrer at vi gjør gode vurderinger i alle ledd, sier Håkon Haugli. - Vi skal bidra til å løse samfunnsutfordringer. Jeg er overbevist om at vi er godt rustet til å gjennomføre disse oppgavene og gleder meg til året vi nå så vidt er i gang med.
