Prisdryss til «Spill ut i Verden»-gründere

- Vi er stolte over D-Pad, Dirtybit og Red Thread som fikk velfortjent hyllest under Spillprisen 2016. Gründerne har jobbet strategisk for å bygge selskap og ta markedsandeler globalt. De er med på å styrke den norske spillbransjen og er gode eksempler på hvordan den kreative næringen kan bidra til å skape arbeidsplasser og gi økt verdiskapning i Norge, sier Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge.
Under Spillprisen 2016 delte den norske spillbransjen ut priser til fjorårets beste spill. Spillet «Owlboy» fra D-Pad Studio i Bergen vant både beste spill, beste visuelle uttrykk og beste spilldesign. «Fun Run Arena Multiplayer Race» fra Dirtybit fikk prisen for beste teknologi , og Red Thread Games vant beste lyd med «Drømmefall: Kapitler». Snow Castle ble nominert i flere kategorier med spillet «Earthlock Festival of Magic».
Internasjonale fotavtrykk
Den 25. januar skal D-Pad Studio, Dirtybit, Read Thread Games, Snow Castle og fire andre norske spillselskaper til Stockholm for å møte svensk spillbransje. De åtte bedriftene vant i fjor konkurransen om å delta i «Spill ut i verden». 10 millioner kroner fra Kulturdepartementet og Innovasjon Norge er øremerket programmet som skal bidra til profesjonalisering av selskapenes eksportstrategi, slik at de kan skape større fotavtrykk internasjonalt. I Stockholm skal den norske delegasjonen besøke anerkjente svenske spillselskap, investorer og hubber.

- Målet med turen er å bygge kompetanse mellom de nordiske landene og lære hvordan Sverige har klart å utvikle så dyktige spillbedrifter og hvordan de jobber strategisk med eksport. «Spill ut i verden»-programmet er viktig for å bygge bransjekultur, nettverk for kompetansedeling både nasjonalt og internasjonalt, samt skape vekst, sier Margit Klingen Daams.
Enormt potensial
Innovasjon Norge har pekt ut kreativ næring som et av seks områder hvor Norge har konkurransefortrinn og får historiske 30 millioner kroner fra Kulturdepartementet til å utvikle næringen. Den nye satsingen skal løfte norske talenter og hjelpe flere vekstkraftige, kulturbaserte bedrifter over hele landet. Kulturell og kreativ næring er en av verdens største industrier, men i Norge er næringen fremdeles liten.
- Den internasjonale interessen for nordisk og norske kulturprodukter- og tjenester er økende, men Norge har i mindre grad enn våre nordiske naboer klart å kapitalisere på utviklingen. Økt vekst og mer eksport i den kulturelle og kreative næringen vil styrke næringen og bidra til å bedre utnytte det enorme potensialet, sier Margit Klingen Daams.
For spørsmål, vennligst kontakt:
Margit Klingen Daams
E-post: Margit.Klingen.Daams@innovasjonnorge.no