Blått bord med Made in Norway statuett, kaffekopp, kulepenn og telefon
© Calle Huth

Flere bedrifter kan bygge sterkere merkevarer og øke egen konkurransekraft ved bedre å utnytte verdien av norsk opphav. I mange markeder har det stor verdi å kobles tydelig til Norge; opphavsmerket er et virkemiddel for å oppnå det.

Vi trenger løsninger som skaper nye arbeidsplasser, som gir bærekraftig vekst og økt eksport. Derfor lanserte regjeringen i 2022 eksportreformen «Hele Norge eksporterer» - en satsing som inneholder flere tiltak, deriblant opphavsmerke Made in Norway.

Made in Norway er Norges offisielle opphavsmerke, og administrert av Innovasjon Norge. Merket gir bedrifter som kvalifiserer mulighet til å synliggjøre norsk opphav - og verdiene som følger med.

Norge har et sterkt internasjonalt omdømme – vi er kjent for kvalitet, ansvarlighet og integritet. Vi oppfattes som en pioner innen bærekraft, leverandører av høy kvalitet og et stabilt samfunn. Dette er bare noen av de positive assosiasjonene land over hele verden har om Norge, og som norske bedrifter kan dra nytte av for å bygge en sterk, autentisk merkevare i internasjonale markeder

Flere bedrifter kan bygge sterkere merkevarer og øke egen konkurransekraft ved bedre å utnytte verdien av norsk opphav. I mange markeder har det stor verdi å kobles tydelig til Norge; opphavsmerket er et virkemiddel for å oppnå det.


Program

  • Internasjonal synlighet og posisjonering
  • Har norsk opphav verdi?
    o Erfaringer fra andre opphavsmerket
    o Resultater fra Nation Brand Index
    o Resultater fra Forbrukerundersøkelse
    o Resultater fra B2B-undersøkelse
  • Om Made in Norway
  • Hvorfor Made in Norway?
    o Tillit og troverdighet
    o Synlighet og markedsføring
    o Kunnskap og utvikling
    o Fellesskap og samarbeid
  • Hvorfor trenger vi et opphavsmerke
    o Aktører i andre land utnytter norske flagg og symboler og kapitaliserer på dette. Med et opphavsmerke sikrer man troverdighet rundt sitt norske opphav.


    Anne Marie har 25 års strategisk og operativ erfaring fra norsk og internasjonalt næringsliv. Før hun kom til Innovasjon Norge som direktør for strategisk posisjonering med ansvar for blant annet Made in Norway, ledet hun Scandinavian Design Group (SDG). Tidligere har hun blant annet ledet moderniseringen av merkevaren Posten og lanseringen av Bring som Posten konsernets internasjonale B2B-merkevare.

Kontakt

Siw Bang Larsen

Arrangører

FREMTIDENS INDUSTRI AS
INNOVASJON NORGE