Fishingfarm in Chile
© miralex

Det er sterk etterspørsel etter avansert teknologi og chilenske produsenter søker aktivt innovative løsninger for akvakulturen. Bli med på markedsbesøk til Chile.

Hva gjør at dette markedet er relevant?

Den chilenske akvakulturindustrien representerer et svært attraktivt marked for norske teknologiselskaper av flere strategiske, økonomiske og miljømessige årsaker, hvorav noen er skissert nedenfor. Samtidig er det viktig å bygge forståelse for markedet og hvordan norske bedrifter må tilpasse sine produkter og forretningsmodeller for å lykkes. For å gjøre dette er lokal tilstedeværelse og tett samarbeid med chilenske kunder og partnere viktige suksesskriterier.

Skala og global betydning av chilensk akvakultur
• Chile er verdens nest største produsent av oppdrettslaks, og står for over 30 % av den globale forsyningen. Industrien genererer milliarder i eksportinntekter og støtter over 70 000 arbeidsplasser, spesielt i sørlige regioner som Los Lagos, Aysén og Magallanes.

• Med over 278 fiskeoppdrettsanlegg og 67 klekkerier har Chile en omfattende og mangfoldig akvakulturinfrastruktur som krever kontinuerlige teknologiske oppgraderinger.
• Over 90 % av oppdrettsaktivitetene foregår i Los Lagos, Aysén og Magallanes.

Langsiktig vekstpotensial
• Det chilenske akvakulturmarkedet forventes å vokse jevnt, med en årlig vekstrate (CAGR) på 3,5–4,7 % frem til 2030, drevet av global etterspørsel etter sjømat og teknologisk modernisering.

• Denne vedvarende veksten gir langsiktige kommersielle muligheter for norske eksportører på tvers av utstyr, programvare, energisystemer og tjenester.

Politiske ambisjoner og regulative endringer
• Chilenske myndigheter og bransjeorganer presser på for grønnere og mer bærekraftig akvakultur, inkludert forpliktelser til å redusere antibiotikabruken med 50 % innen 2025 og innføring av avtaler om ren produksjon.

• Denne regulatoriske fremdriften stemmer godt overens med norske selskapers styrker innen miljøteknologi, samsvarssystemer og nye produksjonsmetoder.

• Dessuten er den chilenske og norske regjeringen enige om å støtte bærekraftig vekst i våre felles havøkonomier gjennom et strategisk partnerskap signert i 2024, inkludert og spesielt akvakulturnæringen.


Sterk etterspørsel etter avansert teknologi
Chilenske produsenter søker aktivt innovative løsninger for å håndtere utfordringer som:

Fiskehelse
• Terapeutiske midler, vaksiner og antibiotikareduksjon
• Løsninger for lakselus og sykdomshåndtering
• Skadelige algeoppblomstringer
• Fiskehelsetjenester
• Miljøovervåking
• Produksjonsstyring etter smot
• Genetikk og avl

Datainnsamling og AI
• Automatisering og digitalisering
• Celle- og internettinfrastruktur
• Datainnsamling og -analyse
• Robotikk, f.eks. Rengjøring av nett og merder

Oppdrettsanlegg
• Oppdrettsanlegg: Design, prosjektering og konstruksjon
• Lukkede, halvlukkede og åpne oppdrettsanlegg
• Landbaserte RAS/FTS
• Rovdyrbeskyttelse

Servicefartøy
• Lastefartøy
• Levende og dødtransport
• Slaktefartøy og slakting til sjøs
• Smolttransport

Avfallshåndtering og energi
• Håndtering av organisk og uorganisk avfall
• Miljøovervåking og sirkulære økonomiske løsninger
• Energieffektivitet og reduksjon av karbonavtrykk

Målgruppe

Selskaper som kan tilby relevante produkter og tjenester:
- Fiskehelsehåndtering
- Datainnsamling og AI
- Robotikk
- Oppsamlingssystemer
- Servicefartøy
- Avfallshåndtering og energi

Praktisk informasjon

🗓 Dato: 16-20 mars, 2026
📍 Sted: Chile
⏳ Påmeldingsfrist: 17. desember
💰 Pris: Små Mellomstore bedrifter: 25 000 kr
Store bedrifter: 50 000 kr
Reisekostnader kommer i tillegg.

Markedsbesøk: Besøk og møter med fiskeoppdrettere, service- og partnere, regulatorer og innovasjonsøkosystem i Chile.

Kontaktpersoner:
Pilar S. Neves, pilar.neves@innovationnorway.no
Martin Olsen, martin.olsen@innovasjonnorge.no, tlf. +4748605540


Markedsbesøket vil foregå på engelsk og alle som registrerer sin interesse vil bli kontaktet

Dette får du i tillegg

Når du deltar på en Trade Mission, får du en unik mulighet til å profilere din bedrift på BusinessNorway.com – Norges internasjonale portal for å koble utenlandske selskaper med norske tilbydere.

Som deltager på en Trade Mission oppretter du en firmaside på BusinessNorway.com, der selskapet presenteres gjennom en engelsk profilartikkel. I tillegg til en egen «solution»-side, der bedriften kan fremheve utvalgte løsninger. Dette gir raskere tilgang til potensielle kunder, partnere og investorer, samtidig som du øker din digitale synlighet i viktige markeder.






Kontakt

Pilar S. Neves

Arrangører

INNOVASJON NORGE