Akvakultursjølandskap i Ainan-cho, Ehime prefektur, Japan
© f18studio

Med Japans dynamiske akvakultursektor og økende etterspørsel etter bærekraftig sjømat av høy kvalitet, tilbyr dette handelsoppdraget norske selskaper en unik mulighet til å samarbeide med ledende japanske industriaktører, utforske avanserte produksjonssteder og vise frem innovative løsninger. Dette programmet er utformet for maksimal forretningsmessig effekt og tverrkulturell utveksling.

I samarbeid med akvaklyngene Stiim, Gath og NCE Aqua Tech arrangerer vi et markedsbesøk til Japan.

Hva får du?

Markedsinnsikt:
Webinar før turen om japansk akvakultur (Bluetalk), trender, forretningskultur og regulatorisk landskap.
Besøk på stedet:
• Heldagsbesøk hos Aomoris største ørretprodusent ELLER ledende gulhaleprodusent i Kagoshima – innsikt i storskala japansk akvakulturvirksomhet.
• Besøk hos en ledende landbasert fiskeprodusent som bruker resirkulerende akvakultursystemer (RAS).
Nettverk og eksponering:
• Deltakelse på den 23. Japan International Seafood & Technology Expo i Osaka.
• Norsk sjømatseminar og matchmaking-arrangement: Presenter bedriften din og få kontakt med japanske interessenter på et sted i nærheten av messen.
Forretningsutvikling:
• Skreddersydde B2B-møter og introduksjoner til viktige japanske prosjekteiere, investorer og partnere.

Foreløpig program og tidslinje

• Webinar før turen: Markedsintroduksjon tilgjengelig på Bluetalk

• 22. feb. (søn): Ankomst i Japan (Tokyo Haneda)
• 23. feb. (man, nasjonal helligdag): Velkomstbriefing ved den norske ambassaden, intern workshop for norsk delegasjon og felles middag
• 24. feb. (tir): Avreise fra Tokyo om morgenen for et heldagsbesøk til RAS-anlegget i Shizuoka eller Chiba
• 25. feb. (ons): Sjømatmessen Osaka – Expo-besøk, B2B-møter
• 26. feb. (tor): Sjømatmessen Osaka – Expo-besøk, norsk sjømatseminar og matchmaking
• 27. feb. (fre): Heldagsbesøk til Aomori (ørretprodusent) ELLER Kagoshima (gulhaleprodusent); programmet avsluttes i Aomori.

Valgfritt: Forleng oppholdet ditt for en autentisk japansk kveld på en tradisjonell ryokan med varme kilder, som kombinerer avslapning med et unikt innblikk i japansk gjestfrihet.
*Dette valgfrie programmet inkluderer lokal mat og rolige omgivelser før retur til Tokyo lørdag morgen.

Målgruppe

  • Norske selskaper med velprøvde, bærekraftige akvakulturteknologier eller -løsninger, og en sterk forpliktelse til internasjonal vekst og samarbeid.
  • Deltakerne bør være forberedt på å investere tid og ressurser i å utvikle forretningsmuligheter i Japan.

Praktisk informasjon

🗓 Dato: 23-27 februar, 2026
📍 Sted: Japan
⏳ Påmeldingsfrist: 10. januar
💰 Pris: Deltakeravgift 15 000 kr (SMB) og 20 000 kr (store bedrifter) for å dekke kostnader forbundet med organisering av turen, nettverksarrangementer og relevante aktiviteter. Deltakeravgiften inkluderer ikke flyreiser, veitransport, overnatting og måltider.

Viktig begivenhet: 23. Japan International Seafood & Technology Expo, Osaka (25.–26. februar)


Kvalifisering til deltakelse
For å kvalifisere til deltakelse, må bedriften anerkjenne og oppfylle Innovasjon Norges krav til ansvarlig næringsliv/ ESG (Environment, Social, Governance). Deltakere skal utøve sin virksomhet i tråd med FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Dette inkluderer at virksomheten har en ansvarlig forretningsdrift, respekt for menneskerettighetene, anstendige arbeidsforhold, ivaretakelse av miljøhensyn og forebygging av korrupsjon. Deltakere må gjennomføre egne aktsomhetsvurderinger (risikovurderinger) for å unngå skade og håndtere potensiell risiko gjennom egnede internkontrollsystemer og retningslinjer. Dersom det blir avdekket alvorlige forhold i strid med dette, kan Innovasjon Norge avslutte avtaleforholdet med umiddelbar virkning.


Markedsbesøket vil foregå på engelsk og alle som registrerer sin interesse vil bli kontaktet


Dette får du i tillegg

Når du deltar på en Trade Mission, får du en unik mulighet til å profilere din bedrift på BusinessNorway.com – Norges internasjonale portal for å koble utenlandske selskaper med norske tilbydere.

Som deltager på en Trade Mission oppretter du en firmaside på BusinessNorway.com, der selskapet presenteres gjennom en engelsk profilartikkel. I tillegg til en egen «solution»-side, der bedriften kan fremheve utvalgte løsninger. Dette gir raskere tilgang til potensielle kunder, partnere og investorer, samtidig som du øker din digitale synlighet i viktige markeder.


Kontakt

Anette Yamamoto-Hansen

Arrangører

INNOVASJON NORGE