Distansehandel
Når noen kjøper et produkt eller en tjeneste på Internett, og ikke i en fysisk butikk, kalles det distansehandel. Det er en rekke juridiske spørsmål som bør vurderes før bedriften selger internasjonalt gjennom en nettbutikk.
Business to Business (B2B)
Ved B2B salg kan partene i stor grad avtale kjøpsvilkårene selv. Det finnes ingen bindende lovgivning som ikke kan fravikes i en kontrakt. Noen land kan ha spesielle regler for B2B handel via nett, så det er lurt å undersøke kravene i hvert enkelt marked.
Business to Consumer (B2C)
Ved internasjonalt B2C salg er det viktig å være oppmerksom på lokale lover som ikke kan fravikes. Hvis bedriften selger direkte til forbrukere via nettbutikk i et bestemt marked, må kjøpsvilkårene tilpasses lokale regler. Dette gjelder spesielt hvis bedriften retter salget mot det lokale markedet, som for eksempel ved å tilby betaling i lokal valuta eller ved å ha nettsiden på det lokale språket.
Vær oppmerksom på følgende:
- Hvilken informasjon som kreves på nettsiden
- Regler for angre- og returrett
- Kjøperens klage- og garantirettigheter
- Krav til leveringstid
- Krav til lagring og håndtering av persondata
- Krav til tvisteløsning
Distansehandel utenfor EU/EØS
Ved salg til land utenfor EU/EØS må bedriften sette seg inn i hvert enkelt lands regler for distansehandel og forbrukerbeskyttelse. De samme juridiske spørsmålene gjelder også her. Hvis man velger å ikke fremstå som en lokal aktør, men selge fra sin generelle internasjonale nettside utenfor EU/EØS, anbefales det å tydelig skrive på nettsiden at norsk lov gjelder.