Karmøy-bedriften fikk ekspressbillett ut i verden
- Vi fikk god innsikt i markedet og kulturen i løpet av noen få, intense dager. I tillegg fikk vi møte både investorer og toppledere i flere rederier som er aktuelle for løsningene våre - som er et stort utbytte i seg selv. Å komme til bordet med toppledelsen i et rederi, tar ofte lang tid når man arbeider alene.
Det konstaterer John Roger Nesje, salgsdirektør for Europa i Karmøy-bedriften SEAM, som leverer lav- og nullutslippsløsninger for maritim industri.
De kom nylig hjem fra Italia, hvor de sammen med oss og flere andre norske bedrifter ble kjent med den maritime bransjen gjennom programmet Trade Mission Grønn Maritim Italia.
«Vi ville lære mer om Italias elektrifisering og finansiering av det grønne skiftet, og på den måten bestemme oss for om vi skal satse der. Det er begrenset hvor mye innsikt du kan få når du sitter hjemme i Norge, og da er en slik tur veldig nyttig.»
Åpner dører for norske bedrifter
Mulighetene er utvilsomt store for norske, innovative bedrifter med produkter og tjenester i verdensklasse. Men skal du lykkes med eksportsatsingen din, er kunnskap om markedsforholdene og kulturen avgjørende, i tillegg til å ha det riktige nettverket.
Det er grunnen til at vi har lansert eksportprogrammet Trade Mission.
-Med Trade Mission ønsker vi å gi norske bedrifter innsikt i konkrete markedsmuligheter, og hjelpe dem med å knytte verdifulle kontakter for å utvide virksomheten globalt. Vi åpner dører, samtidig som bedriftene har en informativ tur sammen med andre i bransjen, forteller Tom Falk Hald, seniorrådgiver i Innovasjon Norge.
Norske bedrifter kan velge mellom en rekke markedsbesøk til ulike land - innen Norges strategiske eksportsatsinger som akvakultur, helse, maritim industri og hydrogen.
Utforsker muligheter gjennom skreddersydd program
Trade Mission-programmet skreddersys av våre rådgivere på de internasjonale kontorene. De har ekspertkunnskap om markedet i det aktuelle landet, og et bredt nettverk som gir norske bedrifter store fordeler.
«På en Trade Mission møter du potensielle kunder og forretningspartnere. Du kan utforske relevante muligheter og skaffe verdifull informasjon som hjelper deg videre i eksportsatsingen. Markedsbesøket gir også førstehåndskunnskap om lokale markedsforhold og forretningskultur.»
Selve markedsbesøket varer i to til fem dager. I forkant av reisen får du praktisk informasjon og en innføring i markedet gjennom digitale møter. Gruppen får også digital oppfølging i etterkant av markedsbesøket.
-Programmet er overkommelig å gjennomføre for mange, og gir dermed norske bedrifter en ekspressbillett til nye markeder. Det er ingen krav til bedriftens størrelse, men du må ha et høyt ambisjonsnivå og ressurser til å satse internasjonalt – i tillegg til et produkt som er relevant for markedet.
Internasjonal støttespiller
At Trade Mission er bransjespesifikt, trekker Nesje i SEAM fram som en stor fordel.
– Det gjør programmet "spot on" for alle bransjer har sine særegne utfordringer.
Samtidig lærte Italia-turen dem at det ikke er noen bråhast med å få løsningene deres ut i det italienske markedet.
– Det vil nok ta litt tid både før regelverk, finansiering og strøm er tilstrekkelig på plass. Men nå har vi opprettet kontakt med sentrale aktører som vi kan følge opp jevnlig, og på den måten holde oss oppdaterte på det som skjer.
Inntil videre konsentrerer de seg om andre markeder.
«Når vi ikke har kontorer i utlandet, er Innovasjon Norge et naturlig sted å henvende oss til for å vokse internasjonalt.»
Speed-dater med tyske hydrogenaktører
Umoe Advanced Composites har de siste månedene vært på to Trade Missions med hydrogen som tema - først i Chile og deretter i Tyskland. De forteller at det er enklere å dedikere ressurser til et program som ikke strekker seg over så lang tid.
Kristiansand-bedriften produserer containere og trykktanker i kompositt, for transport og distribusjon av energigasser som hydrogen og biogass - et marked i sterk vekst.
«Trade Mission-turene har vært veldig godt organiserte og relevante. Ikke minst gir det deg et godt nettverk, både i landet man besøker og blant de norske deltakerbedriftene.»
Handelsturen i Tyskland innebar blant annet 20 minutter lange "speed-dater" med relevante tyske aktører. Også i Chile ble de presentert for en rekke sentrale aktører i hydrogenbransjen, og fikk selv presentere løsningene de tilbyr.
– Det er en flott arena for å markedsføre seg og for å bli kjent med bransjen. Hvem vet hva disse møtene kan føre til.
Engehagen trekker også fram seminarene i forkant og etterkant som nyttige, både for å få en innføring i markedet og for å bli kjent med de andre deltakerne.
Selskapet har allerede et solid internasjonalt fotfeste, med en eksportandel på over 80 prosent. EU er deres største marked, men de jobber nå med å vokse i større deler av verden.
– Da er det godt å spille på lag med aktører som Innovasjon Norge. Vi har blant annet benyttet oss av de internasjonale kontorene deres i Vietnam og Japan, for å kartlegge markedene der. De fungerer veldig godt som vår forlengede arm.
Kineserne vil ha norsk fiskekompetanse
Havbruksklyngen Stiim Aqua Cluster var med på å arrangere høstens Trade Mission i Kina, og er storfornøyde med det de sitter igjen med.
– Jeg ble slått i bakken av Kina. Det et nærmest umettelig marked, med enorme muligheter for norsk akvakultur, sier klyngeleder Trine Danielsen.
Danielsen peker på at Kina har lang erfaring med oppdrett, men ikke med storskalaproduksjon, hvor Norge er ledende. Det gjør etterspørselen etter norsk kompetanse og teknologi stor. Kina har nemlig ambisjoner om å bli mer selvforsynte på mat, og dermed satses det stort på fiskeoppdrett – med myndighetene som ivrig og effektiv støttespiller.
– Selv om det kan være handelsutfordringer med Kina, opplever jeg at akvakultur er noe de satser på og legger til rette for, fordi behov er så stort, poengterer hun.
Verdifullt og sosialt
Kina-turen inneholdt både presentasjoner om norsk akvakulturteknologi, nettverksmøter, selskapsbesøk og ekskursjoner. Flere av selskapene som deltok har allerede etablert virksomhet i Kina, noe resten av deltakerne kunne hente kunnskap og inspirasjon fra.
«For å lykkes er det helt avgjørende å forstå rammer, betingelser og kultur, og å ha en god dialog med lokale myndigheter og investorer. Alt må være ekstremt godt planlagt.»
Danielsen understreker at turen var svært verdifull, både for klyngene og enkeltbedriftene. Klyngelederen organiserer selv handelsturer til ulike land med jevne mellomrom, og vet hvor viktig grundig forarbeid er for å få et godt utbytte av turen.
- I Kina hadde det vært vanskelig uten Innovasjon Norges bakkemannskap i landet, som organiserte turen og opprettet kontakt med sentrale aktører og myndigheter.
Hun forteller at seminarene i forkant var nyttige for å få innsikt i markedet og kulturen, slik at ingen reiste uforberedt. Vi har også blant annet hatt pitchetrening for å kunne presentere oss mest mulig kortfattet.
At du rekker over mye på kort tid, trekker Danielsen fram som en stor styrke ved Trade Mission.
– Du får mye kunnskap og et godt nettverk på bare noen få dager, som ikke hadde vært mulig over Teams. Og så er det også veldig sosialt, med gode og hyggelige middager.