Hopp til hovedinnhold

– Kina er fortsatt mulighetenes land!

Åtte mennesker foran et juletre© Anja Elise Husebø Øijordsbakken
Våre ansatte i Beijing. Bak fra venstre: Gao Peng, Alex Jian Wu, Henning Kristoffersen, Michelle Liu, Lei Qu. Foran fra venstre: Emma Zhu, Jiwu Zhang, Lin Song. Ikke på bildet: Qin Shi og Jessie Ji ved Shanghai-kontoret.
Kina er et stort og komplisert marked, men behøver egentlig ikke å være så vanskelig. Lederen for Innovasjon Norges kinesiske kontorer mener at norske bedrifter kan gjøre stor suksess i Kina, hvis de bare får litt hjelp på veien.

– Snart bygges halvparten av alle skip i hele verden i Kina. Skalaen her er en helt annen enn de fleste andre land. Det virker kanskje overveldende, men det trenger ikke å være så vanskelig å få en fot innenfor, sier Henning Kristoffersen, som leder Innovasjon Norges to kinesiske kontorer, i Beijing og Shanghai.

Innovasjon Norge har ni ansatte i Kina, tilknyttet ambassaden i Beijing og generalkonsulatet i Shanghai. Det gjør at Innovasjon Norge samarbeider spesielt tett med den norske utenrikstjenesten i Kina, som et felles «Team Norway».

– I Kina er regelen at du må bruke mer tid på relasjonsbygging enn hjemme. Du må skaffe deg et nettverk. Vi på Innovasjon Norges Kina-kontorer kan hjelpe deg med det, sier Kristoffersen.

I Kina bor det nesten 1,4 milliarder mennesker. Det tilsvarer omtrent 250 utgaver av Norge. Eller to hele Europa-er. Storbyene Beijing og Shanghai har, hver for seg, nok innbyggere til å være blant Europas ti største land.

– Akkurat som California i USA er en av verdens største økonomier, er kinesiske regioner enorme økonomier i seg selv. Det er ikke mulig å se på Kina som én ting, eller ett marked. Du må vite hvor i landet du skal gjøre hva, forklarer Kristoffersen.

– Hjelpen fra Innovasjon Norge har vært uvurderlig

En av bedriftene som Kristoffersen har jobbet med er vestlandsbedriften Highsoft. Highsoft leverer tjenester for visualisering av data på nettsider. I 2023 signerte de en avtale med et av Kinas største selskap, Tencent.

– Hjelpen vi har fått fra Innovasjon Norge og fra konsulatet i Shanghai har vært uvurderlig, sier daglig leder i Highsoft, Atle Sivertsen.

Tre ansatte ved INs kontor i Shanghai© Innovasjon Norge
Våre ansatte ved Shanghai-kontoret. Fra venstre: Joanna Hu, Jessie Ji, Qin Shi

– Vi har allerede kunder i Kina. Men en avtale med en enorm aktør som Tencent vil hjelpe oss å nå mye lenger enn før.

Highsoft har blant annet fått råd av Innovasjon Norge om hvordan navigere i et krevende kinesisk marked.

– Jeg forstår at norske bedrifter synes det er vanskelig å kommunisere med kinesiske selskaper. Du må ofte bruke tolk, samtidig som du må bygge forståelse og relasjoner, sier Sivertsen.

Kristoffersen hos Innovasjon Norge sier at Highsoft er et godt eksempel på en norsk bedrift som kan lykkes i Kina.

Henning Kristoffersen står foran en bilvei i Kina med høye bygninger i bakgrunnen© Emma Zhu
Henning Kristoffersen, avdelingsleder for Innovasjon Norges kontorer i Beijing og Shanghai.

– Vi har alltid døren åpen for bedrifter som Highsoft. Det er akkurat disse bedriftene som skal ta et steg opp, som kan få mye ut av Innovasjon Norges tjenester, sier Kristoffersen.

Ta kontakt med våre rådgivere i Kina

– Enormt marked for smarte løsninger

Også større norske bedrifter bruker Innovasjon Norges tjenester i det kinesiske markedet. Teknologibedriften Tomra er en viktig bedrift i Kinas voksende marked for sirkulærøkonomi.

– Kina er et strategisk viktig marked for Tomra, sier CEO i Tomra, Tove Andersen.

Andersen er takknemlig for bistanden hun har fått fra Innovasjon Norge.

– Samarbeidet med Innovasjon Norge over mange år i Kina har vært veldig viktig, spesielt i kontakten med lokale myndigheter og lokale bedrifter, sier hun.

Kina har innført strenge regler for behandling av søppel og resirkulering, for å få bukt med miljøproblemer i flere deler av landet. Det har skapt et behov for avansert sorteringsteknologi.

Tomra har blant annet levert gjenvinningssystemer til byen Xiamen siden 2013. Med over fire millioner innbyggere, ville Xiamen vært en av Europas fem største byer.

– I Kina er Xiamen en av mange byer med et enormt behov for smarte løsninger, innenfor sirkulærøkonomi og mye annet. Det skaper også et enormt marked, sier Kristoffersen i Innovasjon Norge.

Les mer om Innovasjon Norge i Kina

Mye å lære i Kina

Etter mange å i Kina, der han blant annet har jobbet for DNV, har Kristoffersen gjort seg verdifulle erfaringer.

– Kina er fremdeles et produksjonsland, men det er også så mye mer. Den teknologiske utviklingen går i rekordfart og endringene er store hvert år. I tillegg er sikkerhetspolitikk og menneskerettigheter viktige faktorer. Hvordan vestlige land og bedrifter skal forholde seg til Kina er ikke alltid rett fram, sier Kristoffersen.

Kina er også et av verdens mest digitaliserte markeder, påpeker han.

– Det gir unike muligheter, masse inspirasjon og læring du kan ta med deg til andre markeder.

Slik kan din bedrift lykkes i Kina

Slik gjør du det:

  • Gjør grundig forarbeid. Vit hva du vil oppnå. Et fremmed marked krever betydelig innsats og «stayer»-evne.
  • Tenk kortsiktig og langsiktig samtidig. Ting tar tid i Kina – men beveger seg også fort. Du må være tålmodig, samtidig som du må være klar til å gripe muligheter på kort varsel.
  • Ha bærekraft som kjerne. Kina tar det grønne skifte særs på alvor. Uten en bærekraftig forretningsmodell har du like lite å gjøre i Kina som andre steder.
  • Beskytt det som beskyttes må. Sørg for at du har en strategi for patenter, merkenavn og andre verdier. Kopiering er fortsatt utstrakt i Kina.

Dette bør du unngå:

  • Ikke la deg blende av milliardmarkedet. Ja, Kina er et enormt marked, men gjør en skikkelig analyse for å identifisere din realistiske del av det.
  • Ikke gi hele butikken til den første du møter. Altfor mange agenter leverer ikke det de lover. Bygg nettverk. I et så stort og komplekst samfunn er det avgjørende å ha lokale kontakter som du kan stole på at ivaretar dine interesser.
  • Ikke tvihold på planen din. Det kinesiske markedet er i kontinuerlig endring. Kom til Kina med en bevegelig plan.
  • Ikke legg ut på langtur uten hjelp. Skaff deg hjelp med nettverk, finansiering og det juridiske – enten fra Innovasjon Norge eller andre. Det kan virke dyrt, men selv enkle prosesser gjort feil kan fort bli mye dyrere.
Publisert :
Sist oppdatert :