Sjekkliste for netthandel

Her er en sjekkliste som hjelper deg med å forberede lanseringen av nettbutikken din og sikre suksess i nye markeder.

Når du selger varer via nettbutikk til andre land, må du forholde deg til de lover og regler som gjelder i kundens land. Som internasjonal netthandelsaktør må du ha god forståelse av regelverk og andre handelstekniske hindringer i markedet. I tillegg er det viktig å ha god kunnskap om kundenes preferanser når de handler på nettet.

Her er en kort sjekkliste før du lanserer nettbutikken din:

  • Vær nøye forberedt og skaff deg kunnskap om det lokale markedet.
  • Tilpass nettsiden med tanke på språk, kultur og kjøpsatferd lokalt.
  • Velg rett betalingsløsning for hvert enkelt marked.
  • Tilby tydelige og enkle salgsbetingelser som kunden forstår.
  • Undersøk hvordan du bør tilpasse leveranser lokalt med tanke på tid, leveringssted og pris.
  • Sørg for å benytte en seriøs logistikkleverandør.
  • Sjekk reglene for lokal behandling av personopplysninger. Ikke be om flere personopplysninger fra kunden enn nødvendig.
  • Sjekk hvilke krav som stilles til informasjon på nettsidene i ulike land du vil selge til.
  • Fremstå som en seriøs aktør ved å bruke lokalt anerkjente sikkerhetsmerker, kvalitetsstempler, sertifiseringer og lokalt kjente logoer.
  • Se hvordan andre netthandelsaktører som allerede er etablert i markedet gjør det.

Våg å investere i markedsføring av virksomheten din i etableringsfasen for å sikre synlighet og tiltrekke deg kunder.