Sjekkliste for netthandel
Her er en sjekkliste som hjelper deg med å forberede lanseringen av nettbutikken din og sikre suksess i nye markeder.
Når du selger varer via nettbutikk til andre land, må du forholde deg til de lover og regler som gjelder i kundens land. Som internasjonal netthandelsaktør må du ha god forståelse av regelverk og andre handelstekniske hindringer i markedet. I tillegg er det viktig å ha god kunnskap om kundenes preferanser når de handler på nettet.
Her er en kort sjekkliste før du lanserer nettbutikken din:
- Vær nøye forberedt og skaff deg kunnskap om det lokale markedet.
- Tilpass nettsiden med tanke på språk, kultur og kjøpsatferd lokalt.
- Velg rett betalingsløsning for hvert enkelt marked.
- Tilby tydelige og enkle salgsbetingelser som kunden forstår.
- Undersøk hvordan du bør tilpasse leveranser lokalt med tanke på tid, leveringssted og pris.
- Sørg for å benytte en seriøs logistikkleverandør.
- Sjekk reglene for lokal behandling av personopplysninger. Ikke be om flere personopplysninger fra kunden enn nødvendig.
- Sjekk hvilke krav som stilles til informasjon på nettsidene i ulike land du vil selge til.
- Fremstå som en seriøs aktør ved å bruke lokalt anerkjente sikkerhetsmerker, kvalitetsstempler, sertifiseringer og lokalt kjente logoer.
- Se hvordan andre netthandelsaktører som allerede er etablert i markedet gjør det.
Våg å investere i markedsføring av virksomheten din i etableringsfasen for å sikre synlighet og tiltrekke deg kunder.
Publisert 3. des. 2018
Sist endret 11. feb. 2025