Strategi
For å etablere netthandel i et nytt land eller marked, er det viktig å ha en klar og realistisk eksportstrategi. En internasjonal satsing er et langsiktig prosjekt, så start med å identifisere målgruppen. Videre er det viktig å ha en gjennomføringsplan for den internasjonale satsningen.
Ved etablering i et nytt marked må du sette deg inn i mange forhold. Selv om det kan være fristende å være tilgjengelig i alle land hvor det finnes interesserte kunder, er det ikke nødvendigvis lurt å etablere netthandelsbutikk i alle land. Mange bedrifter starter gjerne med ett eller noen få land før de eventuelt utvider til flere land og nye markeder.
Internasjonaliseringsstrategien bør svare på følgende spørsmål:
- Hva er bedriftens konkurransefordeler sett i lys av marked og konkurransesituasjon?
- Har bedriften de nødvendige ressursene for etablering og vekst utenlands?
Vær nøye med å velge riktig marked. Baser vurderingen på faktorer som blant annet:
- Demografiske og økonomiske fakta om landet
- Utvikling og trender i netthandelsmarkedet i landet
- Bransjespesifikke forhold
- Hvordan kunden agerer i landet, for eksempel om kunden handler mye via mobil. I så fall bør hjemmesiden være tilpasset til bruk på mobile enheter.
Ha en langsiktig tilnærming, og ta hensyn til følgende spørsmål:
- Hvilke markedsføringskanaler bør dere velge?
- Finnes det etablerings- og registreringskrav?
- Finnes det produkt- og merkekrav dere må ta hensyn til?
- Hvilke betalingsløsninger og prisstrategi bør dere velge?
- Hva slags logistikk og leveransevilkår skal dere bruke?
- Hva blir leveringstid, toll og moms, og hvilke eksportdokumenter må dere ha på plass?
- Hvordan bør hjemmesiden se ut? Skal den tilpasses hvert enkelt land?
- Hvordan skal dere håndtere avstandsavtaler og ivareta forbrukerbeskyttelse?
- Finnes det andre forbud og restriksjoner i landet dere må ta hensyn til?