Norsk maritim innovasjonskraft sikrer 90 millioner i EU-støtte
– Dette er bare ett av EU-prosjektene Maritime CleanTech er med på. Som en ideell organisasjon og samarbeidsarena jobber vi for å nå et overordnet mål for Norge: Vi skal være en grønn, maritim stormakt, forteller Ada M. Jakobsen, administrerende direktør i klyngen Maritime CleanTech.
Kan kutte utslipp med 40 prosent
I en tid der skipsfartens klimaavtrykk er under stadig større press, er EU-prosjektet STEESMAT et viktig bidrag til å møte utfordringene. Med Maritime CleanTech i førersetet og 90 millioner kroner i EU-støtte, skal et konsortium av ledende norske og europeiske aktører utvikle teknologi som potensielt kan kutte skipenes utslipp med opptil 40 prosent.
STEESMAT-prosjektet skal levere et innovativt kraftsystem for skip som er basert på likestrøm ved medium spenning (MVDC), som kan erstatte dagens konvensjonelle vekselstrøm-system.
Teknologien vil gjøre at motorer kan kjøres mer effektivt på variabelt turtall, og gjøre det enklere å integrere ulike grønne energisystemer om bord på store skip – som batterier, solceller, brenselceller og vindkraft. Samtidig vil skipene bli lettere og bruke mindre energi.
Strategisk posisjon
Med dette målet i sikte er EU ekstremt viktig. EUs Horisont Europa er verdens største innovasjons- og forskningsprogram, og er det STEESMAT-prosjektet er en del av. Norge er tungt involvert i disse programmene, og Maritime CleanTech har tatt en strategisk posisjon.
– Bare de siste årene har Maritime CleanTech hentet over 1,5 milliarder kroner til risikoavlastning og grønn maritim utvikling gjennom EU-prosjekter. Dette kommer både industrien og norske forskningsmiljøer til gode, sier Jakobsen.
– Det at vi jobber med politikkutvikling sammen med markedsutvikling og teknologi er svært viktig hvis vi skal nå nullutslippsmålet. EU-samarbeidene lar oss ta aktive og ledende roller for å forme nye programmer for grønn skipsfart og energiomstilling, fortsetter hun.
EU-samarbeid gir store gevinster
For bedriftene i klyngen er fordelene mange – og handler om mye mer enn bare finansiering.
– Maritime CleanTech jobber veldig riktig opp mot EU. De har gått strategisk til verks ved å posisjonere seg i sentrale arbeidsgrupper i EU, noe som har gitt dem betydelig innflytelse på både fremtidens politikkutforming og på hvilke muligheter som kommer fremover, forteller Espen Warland, spesialrådgiver i Innovasjon Norge.
– Finansiering er en ting, men det er egentlig nettverket, kompetansen, markedsmulighetene og muligheten til å påvirke som er de viktigste gevinstene, sier han.
Som en del av Innovasjon Norges arbeid for å eksportere norsk industri til det europeiske markedet, finansierer de en EU-rådgiver for Maritime CleanTech og flere andre klynger. Rådgiveren jobber utelukkende med å holde seg informert om EU-utlysinger og finne ut hva som er relevant og fasilitere søknadsprosessene.
Fra pionerklynge til global aktør
Maritime CleanTech ble etablert som et industrisamarbeid i 2011 og har vært en del av Innovasjon Norges klyngeprogram. Nå står de på egne bein som et modent innovasjonsmiljø som skaper resultater internasjonalt.
– Vi ble stiftet av bedrifter som så fordeler av å samarbeide i møte med problemstillingene rundt grønn omstilling og som var villige til å samarbeide i hele verdikjeden for å kutte utslipp, forklarer den administrerende direktøren.
Dette har ført til en rekke verdensledende innovasjoner – fra verdens første hybridskip som gikk på LNG og batteri, til verdens første utslippsfrie ferje på batteri, og senere hurtigbåt på batteri og ferje på hydrogen.
– Langs norskekysten kan du se disse løsningene i praksis. Det er en god eksportartikkel og et fint vindu for å forstå hva som er mulig med grønn omstilling. Vi i Maritime CleanTech skal fortsette å bygge eksport og samtidig redusere klimautslipp – med EU som en nøkkelarena for både teknologiutvikling, marked og politikkutforming, avslutter Jakobsen.