Produserer grønt hydrogen ved verdensarvfjorden

På Hellesylt ved Geirangerfjorden ligger Møre og Romsdals første fabrikk for grønt hydrogen, hvor selskapet Norwegian Hydrogen allerede har vært i drift i over ett år.
""
Siden Norwegian Hydrogen startet å utvikle prosjektet på Hellesylt, har de tatt flere posisjoner rundt omkring i hele Norden.
© Foto: Kristin Støylen
Lokasjon
Stranda

- Hydrogen passer veldig bra der det er vanskelig å elektrifisere, der man ikke har nett eller batteriløsninger blir for spinkle. Det finnes også en rekke industrisegmenter hvor hydrogen er en viktig kjemisk innsatsfaktor, sier Jens Berge, administrerende direktør i Norwegian Hydrogen.

«På Hellesylt produserer vi nå nesten 500 tonn grønt hydrogen i året! Selv om dette er et pilotanlegg, er volumet så interessant og unikt at flere industrikunder i både Norge, Sverige og Finland har gjennomført sine prosjekter med nullutslipp ved hjelp av hydrogenet som kommer herfra.»

— Jens Berge, administrerende direktør i Norwegian Hydrogen

Berge forteller at det er flere grunner til at man la produksjonen til nettopp Hellesylt. I 2018 vedtok Stortinget at verdensarvområdene skulle være utslippsfrie. Dette, kombinert med at det i Hellesylt finnes mye "innestengt kraft" - altså at det produseres mer vannkraft enn det som brukes og eksporteres fra området - gjorde stedet godt egnet. Hydrogenproduksjon krever nemlig svært mye energi, noe som gjør overskuddet av vannkraft til en avgjørende ressurs.

Planen var at mindre skip som skulle seile inn i Geirangerfjorden skulle trenge grønt hydrogen for å imøtekomme de nye kravene.

- Man har senere endret i disse kravene, og de maritime aktørene har ikke gått over til hydrogen ennå, så vi har vært nødt til å tilpasse oss markedet. Vi har lært mye om hydrogenets bruksområder fra alle prosjektene vi har vært involvert i, og siden vi startet å utvikle prosjektet på Hellesylt har vi også utvidet horisonten og tatt flere posisjoner rundt omkring i hele Norden. I dag har vi flere prosjekter under utvikling og kontorer i Ålesund, Oslo, Stockholm og Hirtshals.

Tre personer står utendørs ikledd gule vester og hvite hjelmer
CEO Jens Berge sammen med Brand and Sustainability Officer Marielle Furnes Mannseth og Site Coordinator i Hellesylt, Ole Johnny Brekke.

Avgjørende støtte fra Innovasjon Norge

Vi har vært med på hele reisen til den grønne hydrogenprodusenten og er imponert over den unge bedriften.

«Markedet for grønt hydrogen er umodent og i startfasen, men potensialet er høyt. Norwegian Hydrogen har ambisjonene og kompetansen som trengs for å bli en betydelig aktør innen grønt hydrogen, både nasjonalt og internasjonalt.»

— Helge Gjerde, regiondirektør i Innovasjon Norge i Møre og Romsdal

Bedriften selv forteller at vår støtte har vært avgjørende:

- Det har vært helt avgjørende med Innovasjon Norges drahjelp for å få dette til. Vi er utrolig glade for støtten Innovasjon Norge har gitt oss, og arbeidet som er gjort.

Nylig kjøpte selskapet Aker Horizons hydrogenprosjekt på Rjukan. Det er bare starten på fortsettelsen for selskapet.

- Vi har et veldig spennende prosjekt på Rjukan hvor vi skal produsere flytende hydrogen til shippingsektoren, og vi har nylig bygget ferdig et anlegg i Danmark, hvor man skal benytte hydrogenet til å produsere e-metan, sier Berge.

""
Slik kan en fabrikk se ut.
© Illustrasjon: Norwegian Hydrogen

Utnytter biprodukter

Biproduktene fra hydrogenproduksjonen er varme og oksygen, og Norwegian Hydrogen er opptatt av å utnytte disse både med tanke på sirkulærøkonomi og for at prisen på hydrogen skal bli mer konkurransedyktig. I ett av prosjektene som selskapet har mottatt EU-støtte til, i Hirtshals havn, skal både hydrogen, restvarme og oksygen benyttes. Men siden dette er ekstra vanskelig å kommersialisere, benyttes restvarmen på Hellesylt til å holde anleggsområdet snø- og isfritt om vinteren.

Ålesund-selskapet er en pådriver for at hydrogen skal bli sentralt i den grønne omstillingen, og de samarbeider tett med relevante næringsklynger som Ocean Hywaycluster, GCE Blue Maritime, Skift, og Maersk McKinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.