Hopp til hovedinnhold

Norsk paviljong på Grüne Woche med mat og drikke fra Trøndelag og Fjord-Norge

Sandra Borch og Håkon HaugliFoto: Innovasjon Norge
Landbruks- og matminister Sandra Borch og administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, åpnet den norske paviljongen på Grüne Woche i Berlin.
Landbruks- og matminister Sandra Borch åpnet i dag den norske paviljongen på Grüne Woche i Berlin. Det er mat og drikke fra Trøndelag og Fjord-Norge som representerer Norge i år.

Den norske paviljongen tilbyr blant annet sider fra Hardanger og en rekke delikatesser fra Trøndelag.


Det er nærmere 400 000 personer som er ventet å besøke Messe Berlin, og rundt 60 utstillere fra de to norske regionene vil servere det beste landet vårt har å by på av lokale mat- og reiselivsopplevelser.


- Alle som har vært ute og reist vet hvor viktig mat og drikke er for den totale reiselivsopplevelsen. Norges deltakelse på Grüne Woche skal videreutvikle og profilere Norge som en anerkjent mat, drikke- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet, sa administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, da han introduserte landbruks- og matminister Sandra Borch, som sto for åpningen av paviljongen.


- Norsk deltakelse på Grüne Woche er en av de største, årlige Norges-profileringer internasjonalt. Vi har en flott stand som i år har utstillere fra regionen Trøndelag og fra Fjord-Norge. Denne standen viser alle de besøkende noe av det beste de trønderske og vestligste landsdelene kan gi av gode opplevelser, både reiselivsmessig og matmessig, sa Sandra Borch.


Sandra Borch og den norske paviljongen fikk også besøk av den tyske landbruksministeren Cem Özdemir.


På åpningen var også Stiftelsen Norsk Mat som delte ut Spesialitetsmerket til isprodusenten Storfjordis og deres Storfjordis med hasselnøtt, Ystepikene fra Rogaland og deres Jærsk Havsletteost og Den Sorte Havre og deres havreris. De to sistnevnte var også finalister til Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2022, der Den Sorte Havre stakk av med seieren på gårsdagens prisutdeling.


Enorm messe for mat og reiseliv


Grüne Woche har blitt en publikumssuksess og har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe. I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner Euro i løpet av de ti dagene messen varte.


Målet for deltagelsen er å vise fram "En bærekraftig norsk matnasjon", og gjennom dette øke sjansene for internasjonalt salg og turistbesøk til Norge.


– Norges deltakelse på Grüne Woche i Berlin skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Internasjonale turister etterspør lokalt forankrede mat-, kultur-, jakt-, fiske- og naturopplevelser med utgangspunkt i det stedet de besøker. Turistene vil ha det spesielle og særegne, både når det gjelder mat og andre opplevelser. Her på Grüne Woche kan vi teste egne produkter, knytte internasjonale kontakter og vinne erfaring slik at vi kan bli bedre i en sterk, internasjonal konkurranse, sa Borch.


Fjord-Norge


Fra Vestlandet er det Statsforvalterne i Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal og Matarena AS, som står for programmet. Det er valgt ut 20 bedrifter som representerer det store mat- og drikkemangfoldet på Vestlandet, men også reiselivsaktører er med i teamet. Det er særlig fokus på sider og omkringliggende natur for å fremme reiselivet. God mat og drikke som forsterker opplevelsen av norsk natur og kultur er visjonen for deltakerne fra Fjord-Norge.


Siderproduksjonen i Norge er en suksesshistorie. På kort tid har det utviklet seg fra en smal nisje til produksjon med høy omsetning, stor investeringsvilje på gårdene og etterhvert manglende råstofftilgang. Nye produsenter utenfor de tradisjonelle områdene, nye ideer og mye godt samarbeid er et kjennetegn for næringen. Det er i dag 50-60 produsenter i Norge.


«Sider frå Hardanger» har offisielt blitt en beskytta betegnelse, og Hardanger har satt seg et mål om å produsere en million liter sider innen 2025. I fjor ble det satt 750 000 liter i Hardanger, men i 2022 med et dårlig epleår, ble det noe lavere.


- Vi vil bære den nordiske siderrevolusjonen ut i verden. I Norge har vi både klimatiske og strukturelle forutsetninger som ingen andre har. Norsk sider er unik og har et stort potensial for å bli en markør for regionen vår og for norsk reiseliv generelt, sier prosjektansvarlig Dirk Kohlmann fra Statsforvaltaren i Vestland.


Under Grüne Woche i Berlin er det et eget «smaksbord» for sidersmaking, der mangfoldet av sider blir presentert som en slags reise gjennom Fjord-Norge-regionen. Generalprøven foregikk på åpningen av den norske paviljongen, der ministeren var imponert over menypresentasjonen. Det blir også arrangert kurs med plass til 14 personer, tre ganger daglig på messa. Det blir også mulig å prøvesmake ulik mat fra regionen.


- Det kokkefaglege teamet vårt vil lage smaksrike menyer der bl.a. ost fra Ystepikene, Myrdal og Ryfylke Gardsysteri, kjøtt fra Varegga, Kandal og Frøysagarden blir paret med sider fra Edel, Skarbø, Apal, OmCider og Hardangerboden. Slike fristelser er det ikke enkelt å motstå og det vil gi mersalg i Norge, tror Kohlmann.


- Når det gjelder sider er det ikke et ubegrenset volum i Norge, men vi satser mer på kvalitet og det er dette vi kan konkurrere på. Nå gleder vi oss stort til ti dager med fullt kjør, sier Kohlmann.


Trøndelag


Trøndelag får stadig mer internasjonal oppmerksomhet som en gastronomisk destinasjon. I år har Trondheim og Trøndelag, som første region i Norge, status som europeisk matregion. Høsten 2023 er Trondheim dessuten vertskap for oste-VM og i 2024 skal europamesterskapet i kokkekunst arrangeres i regionen. De forventer at stadig flere matglade turister finner veien til Trøndelag for å få unike matopplevelser.


- Vårt mål med deltagelsen på Grüne Woche, er å bidra til å utvikle Norge og Trøndelag som en anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Gjennom menyen vi serverer, gir vi de tyske turistene en smakebit på de unike og spennende matopplevelsene vi har i vår region, Trøndelag. I dag har vi fått testet ut menyen på landbruksministeren og hun var svært fornøyd. Nå skal resten av de besøkende få smake og oppleve Trondheim og Trøndelag, European Region of Gastronomy, sier Brit Melting, prosjektleder fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.


I Berlin skal de dele ut 4000 postkort som en del av en konkurranse publikum kan delta på. Premien er en drømmehelg for to i Røros, Innherred, Øyriket eller Trondheim.


- Målet er å øke etterspørselen etter lokalmat og få flere tilreisende til vår region, som igjen fører til salg av matopplevelser her hjemme. Det betyr mye for oss å delta, for det hjelper oss å utvikle matregionen videre. Her skapes nye nettverk og samarbeid, sier Melting.


Fra Trøndelag kommer det både produsenter og reiselivsoperatører som gleder seg til å servere og fortelle om Norge og Trøndelag. Det er 30 deltagere på stand fra reiselivet og lokale mat- og drikkeprodusenter. De har med råvarer og produkter fra 40 produsenter. Menyen viser en bredde fra hele Trøndelag:


  • Kveite fra Namdalskysten (Rørvik Fisk), Fenalår fra Namdalseid (Holstad gård), Elg fra Steinkjer (Vilteksperten), Rein fra Røros (Stensaas), Grava laks fra Frøya (Garnviks Røkeri), Krabbe fra Hitra (Hitramat), Marengs og Blåbæryoghurt fra Røros (Galåvolden gård og Rørosmeieriet), Kylling fra Orkanger (Norsk Kylling).

  • 12 ulike oster fra 10 ysteri i Trøndelag er også på menyen

  • 2 sjokoladetyper fra Jentene på Tunet, og kjøttretter som Li-bab fra Lierne, Elgpølse fra Fosen og Ramsløkpølse fra Frosta er en del av 3 retter i smakesonen, sammen med Grava laks fra Frøya, og ulike ostesmaker.

  • Ølsmaker fra 4 ulike bryggeri i Trøndelag, og Fjellbreeze med tyttebær og gin fra Røros

  • 4 alkoholfrie drikkesmaker fra Mikkelhaug på Levanger og fra Røros Bryggeri

  • 3 drinker laget av Britannia Hotel med lokale råvarer; med Aquavit og Tindved-destilat fra Inderøy Brenneri, og Granskauen Gin fra Fosen

Det er også produkter med beskytta betegnelser med fra Trøndelag: Skjenning fra Røra bakeri, Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, Fjellmandel fra Oppdal, og Fenalår.


I tillegg bruker Fursetgruppen produkt fra Trøndelag, så det blir til sammen over 50 produsenter fra Trøndelag representert med råvarer og produkt på IGW 2023.


Om Grüne Woche


Grüne Woche startet som en enkel landbruksmesse i 1926, og er nå et kjempearrangement over 128 000 kvadratmeter. Det er ventet rundt 40 000 besøkende og 1900 utstillere fra 72 land.


Deltagerne fra Norge får kontakter og bygger nettverk med både norske og utenlandske miljøer.


Det er Landbruks- og matdepartementet som eier prosjektet med den norske deltagelsen, og Innovasjon Norge som står for gjennomføringen.


Dette er deltagerne fra Vestlandet / Fjord-Norge


Vestland


  • Edel Sider/Åkre Gard (Norges beste fruktbrennevin og Is-sider 2022)

  • Fjellestad Gardskjøken

  • Fretheim Hotell

  • Gardsbrenneriet AS (Bronse i Nordic Cider Awards 2022)

  • Hardangerbonden (Norges beste sider med smakstilsetning 2022)

  • Myrdal Gard (Gull i World Cheese Awards 2022)

  • Slettevollen Gardsysteriet i Brekke

  • Kandal Kjøtt

  • Varegga Mat fra Bergen AS (Årets bærekraftspris 2021)

  • Buer Gård og Restaurant

Møre og Romsdal


  • Eggen Restaurant

  • Frøysagarden

  • Tingvoll Sider på Strupstad Gard (Sølv og bronse i Nordic Cider Awards 2022)

  • Sider AS

  • Skarbø Gard (Bygdeutviklingsprisen 2022 i Møre og Romsdal, 2 x sølv i Nordic Cider Awards 2022)

Rogaland


  • Apal Sideri (Gull og 2 x sølv i Nordic Cider Awards 2022)

  • Lysefjorden Sjokolade

  • OmCider AS (Gull og bronse i Nordic Cider Awards 2022)

  • Ryfylke Gardsysteri

  • Ystepikene AS (Bygdeutviklingsprisen 2022 i Rogaland)
Publisert :
Sist oppdatert :