• EN
  • Logg inn
  • Følger pasientene tett på avstand

    Over 300 000 pasienter har benyttet løsningen som Trondheimsselskapet har utviklet. CheckWare
    Over 300 000 pasienter har benyttet løsningen som Trondheimsselskapet har utviklet.CheckWare

    Teknologiselskapet CheckWare har utviklet programvare der pasienter rapporterer helsetilstanden sin over nett. Koronasituasjonen har gjort løsningen enda mer aktuell.

    - Under koronapandemien har dette vært en smart løsning for å ivareta pasienter uten at de må møte opp til en time. Hvis det viser seg at det ikke er behov for oppfølging, slipper de å dra til legen, sier Heidi Blengsli Aabel, administrerende direktør i CheckWare.

    Selvrapporteringsløsningen er nå i bruk i alle helseregioner i Norge, og innen psykiatri og rusomsorg bruker 100 prosent av helseforetakene programvaren. Kongstanken er at pasientrapporterte data skal brukes til å forbedre behandlingstilbudet. Selskapet er allerede etablert i Storbritannia og Polen, og ser i første omgang videre mot Sverige.

     CheckWare
    CheckWare

    - Vi må ut av Norge og skalere internasjonalt. Jeg tror ingen norske helseteknologiselskaper vil overleve på sikt om de kun har Norge som marked, understreker Blengsli Aabel.

    Tre innovasjonskontrakter

    - CheckWare bidrar til å nå FNs tredje bærekraftmål om god helse. Pasienten kan selv rapportere om egen helsetilstand på klinikken eller hjemmefra og slipper å forflytte seg unødig til en time eller et opphold på en helseinstitusjon. Klinikerne kan på sin side følge pasienten under hele behandlingsforløpet. Dette frigjør ressurser og øker kvaliteten på behandlingene, forteller Hans Fredrik Emdal, kunderådgiver Innovasjon Norge Trøndelag.

     

     

    Trondheimsselskapet har samarbeidet med Innovasjon Norge siden etableringen i 2007. Det begynte med at de fikk innvilget en innovasjonskontrakt sammen med en avdeling ved St. Olavs hospital. Etter et års tid ville gründerne kommersialisere løsningen, og siden den gangen har CheckWare fått innvilget to innovasjonskontrakter til, samt lån. De har også mottatt flere rådgivningstjenester – både fra kontorene i Norge og i andre land - og deltatt på et av våre globale akseleratorprogram i USA.

    - Det har vært veldig viktig å ha med seg Innovasjon Norge i utviklingen, og den kombinasjonen av kunnskap og finansiering som de tilbyr. Innovasjon Norge har bistått oss med å hente inn best mulig ressurser på relevante områder, noe vi ikke hadde klart å gjøre helt på egen hånd, sier Blengsli Aabel.

    Voldsom vekst

    CheckWare økte omsetningen fra 27 millioner kroner i 2019 til 40 millioner kroner i 2020, og de har underskrevet flere store avtaler den siste tiden som gjør at omsetningen vil fortsette å øke. Selskapet legger også til rette for en større internasjonal satsing.

    - Norge er veldig oversiktlig, vi vet hvordan organiseringen, rammebetingelsene og kulturen er. Men alt dette er utfordringer i utlandet, og det tar lengre tid og koster mer penger enn man først tror. Vi jobber systematisk, og er nødt til å ha folk på bakken i de landene vi skal satse, forklarer hun. 

    Digitale distribusjonsrettigheter

    Programvaren deres brukes både av sykehus, klinikker og kommuner, og det unike ved løsningen er at pasienten kan medvirke digitalt gjennom rettighetsbelagte og kvalitetssikrede skjema. Hele arbeidsflyten er innlemmet i systemet, og dataene brukes til å følge opp og behandle pasienter, for eksempel gjennom nettbaserte behandlingsprogram. Dataene kan dokumentere hvorvidt behandlingen har effekt på pasientene.

    - Det som ingen andre har er det store volumet av de digitale distribusjonsrettighetene til testene, og verktøyene som brukes for å hente informasjon fra pasientene. Per i dag har vi digitale distribusjonsrettigheter til godt over 1100 forskjellige verktøy. Disse er laget rundt omkring i verden, sier Blengsli Aabel.