Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Norske ullstoffer er ettertraktet på verdensmarkedet

    Lillehammer-bedriften har spesialisert seg på møbel- og bunadsstoff av høy kvalitet. Innovasjon Norge har gjennom flere år bidratt med finansierings-, kompetanse- og rådgivingstjenester for at virksomheten skal lykkes. Foto: Ricardofoto
    Lillehammer-bedriften har spesialisert seg på møbel- og bunadsstoff av høy kvalitet. Innovasjon Norge har gjennom flere år bidratt med finansierings-, kompetanse- og rådgivingstjenester for at virksomheten skal lykkes.Foto: Ricardofoto

    Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er en av Europas ledende leverandører av møbelstoffer. Nå skal de styrke sin posisjon internasjonalt og får hjelp av Innovasjon Norge.

    I motsetning til mange andre norske tekstilprodusenter har Gudbrandsdalens Uldvarefabrik valgt å holde produksjonen innenlands. Hele produksjonsprosessen fra nyklippet ull til ferdigstilte tekstilprodukter er samlet under ett tak i Lillehammer. Det gir de ansatte mye kunnskap og god kontroll på prosessen, og muligheter for kundetilpasninger. 

    Unik familiebedrift

    Gudbrandsdalens Uldvarefabrik ble grunnlagt i 1887 og er familieeid i fjerde generasjon. Gjennom en årrekke har tekstilprodusenten bygget kompetanse, og bidratt til å fremme norsk design nasjonalt og internasjonalt. 

    Bedriften har vunnet «Merket for god design» hele 20 ganger og blitt kåret til «Årets produsent» av Bo Bedre. Sistnevnte pris gis til en norsk bedrift som bruker design som et strategisk virkemiddel for å bygge sin profil og forretningsvirksomhet.

    Hvert år produserer Gudbrandsdalens Uldvarefabrik 600 000 meter med tekstil- og bunadstoff. Foto: Ricardofoto
    Hvert år produserer Gudbrandsdalens Uldvarefabrik 600 000 meter med tekstil- og bunadstoff.Foto: Ricardofoto


    - Stabil produksjon, konsekvent kvalitet og høy kompetanse tror vi er suksessfaktorer. I tillegg har vi en unik produksjonslinje og ikke minst er ull en unik råvare, sier Karen Lauvålien, salgs- og markedssjef i Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.

    Vil eksportere mer

    - Å ha god markedsinnsikt og arbeide aktivt med innovasjon og utvikling er viktig for oss. Samtidig har vi i alle år vært tro mot kjernevirksomheten vår, og ikke avveket fra de strenge kvalitetskravene vi har. Det har vært avgjørende for oss for å lykkes både nasjonalt og internasjonalt, forteller Lauvålien.

     

     

    Gudbrandsdalen Uldvarefabrik har en eksportandel på over 65 prosent, men kundemassen er sårbar. De tar nå et strategisk og operativt løft for å styrke selskapets internasjonale posisjon. Bedriften er tatt opp i Innovasjon Norges eksportutviklingsprogram Global Gateways. Det betyr blant annet bistand fra våre internasjonaliseringsrådgivere i Norge og fra våre markedsrådgivere på kontorer mange steder i verden. En slik satsing vil styrke bedriftens lokale verdiskaping og bidra til å sikre bedriftens 65 arbeidsplasser i lokalsamfunnet, og forhåpentligvis bidra til vekst.

    - Målsetningen vår er å øke eksportandelen med ti prosent de nærmeste tre årene, sier Lauvålien.

    Bærekraft i alt

    Med tekstilproduksjon følger strenge miljøkrav, og bedriften er sertifisert for miljø- og kvalitetsstyring i henhold til ISO; den internasjonale standardorganisasjonen. Fabrikken bruker vann fra elva som renner forbi til produksjonen, og vannet som slippes ut igjen i Mjøsa blir til drikkevann. Innovasjon Norge har gitt innspill og sparret med bedriften i strategiske utviklingsprosesser, slik som selskapets miljøsatsing, og avlastet noe av risikoen ved strategiske løft gjennom finansiering.

    Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er en prisvinnende og innovativ tekstilprodusent, og en av Europas ledende leverandører av møbel- og bunadstoff. Foto: Ricardofoto
    Gudbrandsdalens Uldvarefabrik er en prisvinnende og innovativ tekstilprodusent, og en av Europas ledende leverandører av møbel- og bunadstoff.Foto: Ricardofoto


    - Gudbrandsdalens Uldvarefabrik imponerer oss med sin evne til å holde fast på fagkompetanse og samtidig utvikle produktene, slik at de treffer både det trendy designmarkedet i Europa og det mer tradisjonelle møbelstoffmarkedet. Det er særlig gøy å se hvordan de har satt bærekraft på agendaen. Det er vårt råd til alle bedrifter å oppdatere egen virksomhet, både strategisk og operasjonelt, på bærekraft i god tid før det blir et kundekrav, sier finansieringsrådgiver i Innovasjon Norge Innlandet, Beate Follestad.

    Lauvålien forteller at de har arbeidet med bærekraft over mange år, men strevd med å kommunisere det godt nok.

    - Utfordringen vår har vært å samle all innsikt og data og «oversette» det til et språk som alle ansatte internt og kundene våre forstår. Innovasjon Norge har bistått oss i prosessen med å samle trådene og skape et underlag som gjør at vi nå enklere kan formidle hvordan vi arbeider, og hvilke behov vi har når vi skal jobbe videre med en kommunikasjonsstrategi rundt dette.