Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Norsk seriegründer løser miljøproblem på skip

    Gründer Rune Freyer og de ansatte i Shipshave vil gjøre vedlikehold av skrog billig og brukervennlig. Shipshave
    Gründer Rune Freyer og de ansatte i Shipshave vil gjøre vedlikehold av skrog billig og brukervennlig.Shipshave

    Teknologiselskapet Shipshave har utviklet en robot som renser skipsskrog for blant annet alger og rur, mens fartøyet er i fart.

    – Vi tror på at vedlikehold av skrog skal være enkelt, billig og ikke hemme den alminnelige driften av skipet, forklarer gründer og daglig leder i Shipshave, Rune Freyer.

    Skrogrensing har tradisjonelt vært en tungvint og kostbar jobb, som må utføres av tredjepartsaktører mens skipet enten er på land eller ligger stille i en havn. Det man fjerner er groe, marine organismer som vokser på skrog under vannlinjen.

    –  Metodene som har vært brukt til nå krever at skipet samler opp groe over en lengre periode, noe som fører til økt drivstofforbruk, miljøforurensning i havområdene og økte kostnader for rederiene, forklarer Freyer.

    Charlie Lim skal lede Shipshaves avdeling i Singapore, hvor han vil ha kontor samlokalisert med Innovasjon Norge. Her er han på opplæring i Norge. Foto: Shipshave
    Charlie Lim skal lede Shipshaves avdeling i Singapore, hvor han vil ha kontor samlokalisert med Innovasjon Norge. Her er han på opplæring i Norge.Foto: Shipshave

    Med den nye roboten slipper man å samle opp store mengder marine organismer før skroget kan renses.

    Roboten kan brukes på de aller fleste skip, men i hovedsak er Shipshaves robot tiltenkt skip på over 150 meter. Utstyret er enkelt å bruke, og ved hjelp av roboten kan skipets besetning selv rengjøre skroget. Dermed sparer rederiene kostnader knyttet til både drivstofforbruk og selve vedlikeholdsarbeidet.

    Fikk tillit av Innovasjon Norge

    Støtten fra Innovasjon Norge har vært viktig for at Shipshave har kunne drevet med denne typen innovasjon, ifølge Freyer.

    – Det er mange som ikke har trodd på ideene mine før det er bevist at de funker. Skal en drive med fundamental innovasjon, er man avhengig av mer tålmodige penger enn det man får om man skal finansiere seg mer på det åpne markedet. Det har vi fått av Innovasjon Norge, sier han.

    En annen viktig faktor for Shipshaves suksess har vært gode samarbeid med en rekke ulike rederier.

    – Det er ufattelig viktig å ha kundene med på laget, og jeg vil spesielt trekke frem selskapet Eramet. De har vært veldig entusiastiske og latt oss teste produktet vårt på de innleide båtene deres, og det har betydd ufattelig mye for oss, sier han.

     

     

    En proaktiv tilnærming

    Shipshave har mottatt oppstartslån og tilskudd til miljøteknologi av Innovasjon Norge. Sigurd Urdal, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, er imponert over selskapet som han mener har vært veldig proaktive i tilnærmingen til markedet.

    – At de har lykkes så godt har krevd hardt arbeid og tett dialog med kunder, som har testet utstyret underveis i utviklingen, sier Urdal.

    Han forklarer også at Innovasjon Norge er opptatt av at løsningen har en miljømessig oppside.

    – Produktet løser et konkret og håndterbart miljøproblem, og de har lykkes med å få det ut i markedet. De har folk som er gode på teknologi, og folk som kan business. Det er vesentlig for å lykkes, understreker han.

    Ekspanderer til Singapore

    I dag kan Shipshaves teknologi rengjøre omentrent alle store skip. For områder på skipene hvor roboten ikke kommer til, har selskapet utviklet en ny løsning som skal komplementere originalroboten.

    – Vi har funksjonelle prototyper, men vi legger veldig mye vekt på brukervennlighet og vil sørge for at løsningen er 100 prosent god nok før vi kommersialiserer den, forklarer Freyer.

    Samtidig som det jobbes iherdig med ny teknologiutvikling, har Shipshave nettopp ekspandert til Singapore. Der skal deres første internasjonalt ansatte jobbe fra Innovasjon Norges fellesareal for nyetableringer.

    – På grunn av den maritime næringen er Singapore er en ekstremt viktig lokasjon, med tanke på å etablere seg i internasjonale markeder, poengterer Urdal.