Hopp til innhold
  • EN
  • Logg inn
  • Tester nytt konsept for møbelbransjen

    Slettvoll er en betydelig aktør i det skandinaviske møbelmarkedet med en eksportandel på rundt 30 prosent. Foto: Margaret de Lange hos Pangea Property Partners
    Slettvoll er en betydelig aktør i det skandinaviske møbelmarkedet med en eksportandel på rundt 30 prosent.Foto: Margaret de Lange hos Pangea Property Partners

    Slettvoll Møbler har siden etableringen i 1951 gått sine egne veier når det gjelder produksjon og distribusjon. Med Innovasjon Norges hjelp har selskapet utviklet en ny bærekraftig forretningsmodell.

    Slettvoll Møbler har hatt bærekraft i sitt DNA siden starten. Å lage produkter med lang varighet, som gjerne går i arv, har vært grunnleggende for virksomheten. Fabrikkens lokalisering på Stranda på Sunnmøre gjør den til en hjørnesteinsbedrift i industribygda.

    Slettvoll er en betydelig aktør i det skandinaviske møbelmarkedet med en eksportandel på rundt 30 prosent. I 2021 ble de kåret til «Årets eksportbedrift» av Designindustrien i Norsk Industri. Bak suksessen ligger en annerledes eksportmodell og stålkontroll på hele verdikjeden, skrev Designindustrien i forbindelse med tildelingen.

    I en tid da møbler kun ble omsatt gjennom store møbelkjeder, valgte Slettvoll å bryte med kjedene og opprettet sin første butikk i en låve i Bærum i 1999. I dag har de 19 egne butikker spredt utover hele landet, i tillegg til sentrale lokasjoner i Sverige og Danmark. Slettvoll er et innovativt selskap som også ligger i front når det gjelder design, tekstilbruk, funksjonalitet og prosessteknologi.

    Sirkulærøkonomi gir grunnlag for vekst

    Slettvoll er et innovativt selskap som ligger i front når det gjelder design, tekstilbruk, funksjonalitet og prosessteknologi. Foto: Eric Elliot Kvamsdahl
    Slettvoll er et innovativt selskap som ligger i front når det gjelder design, tekstilbruk, funksjonalitet og prosessteknologi.Foto: Eric Elliot Kvamsdahl

    Bærekraftig produksjon og levetid på møblene blir stadig viktigere, men å få kundene til å ta seg råd til kvalitet framfor «bruk og kast», krever nye forretningsmodeller. Slettvoll satser videre på bærekraft ved å tilby leasing av møbler og salg av bruktmøbler.

    I samarbeid med Sparebank1 SMN har selskapet utviklet en pilotløsning for bedriftsmarkedet, som senere skal lanseres i privatmarkedet, hvor kundene kan lease produktene og få en service-/vedlikeholdsavtale. Når leasingavtalen utløper, tar Slettvoll hånd om møblene og restaurerer dem for videre bruk. Møblene selges som bruktmøbler eller såkalte B-varer og når dermed en ny kundegruppe. Målet er at det skal være enkelt for kunden og godt for miljøet.

    Pilotprosjekt med internasjonalt potensial

    - Dette er et interessant og tidsmessig riktig prosjekt med stort potensial, også internasjonalt mot Skandinavia og Tyskland på kort sikt. Slettvoll leder an for bransjen, og det er ingen aktører som tilbyr leasing og bruktsalg via egne butikker på samme måte som de ønsker, foreller Kari-Anne Lade Gjørvad, kunderådgiver for Innovasjon Norge Møre og Romsdal. 

    Ut fra risikoen og miljøprofilen i prosjektet, har Innovasjon Norge innvilget tilskudd til både forprosjekt- og hovedprosjektfasen. Det er innvilget til sammen 3,9 millioner kroner.

    - Vi har også vektlagt at resultatene vil bli tilgjengelig for andre møbelprodusenter. Konseptet er nytt i møbelbransjen, og vil kunne gi god lønnsomhet og høy verdiskaping i Norge, sier Gjørvad.

     

     

    Deler kunnskap med bransjen

    - Vi har nå en klar markedsføringsstrategi for leasing-prosjektet, og forventer at vi vil nå en stor kundegruppe som vil øke trafikken til butikkene våre. Samarbeidet vi har hatt med Innovasjon Norge har vært veldig verdifullt på flere måter, både for sparring med kunderådgiver og mentor samt utvikling og investeringer sier prosjektleder i Slettvoll, Karoline Fløtre Gati.

    Hun understreker at støtten fra Innovasjon Norge har gjort det mulig for dem å opprettholde tempo i prosjektet og bidratt til å kunne gjennomføre lanseringen.

    Den nye forretningsmodellen vil medføre en endring i hele organisasjonen. Hos produktutvikling må det tas mer hensyn til reparasjon i utviklingen av møblene, i kundeservice må de ansatte læres opp og ha tettere kontakt med sluttkunden, og i butikk skal det tilbys en ny tjeneste for vedlikehold av møbler og salg av bruktmøbler via egne digitale portaler.

    - Vi vil holde bransjen oppdatert på den læringen som kommer ut av prosjektet. Både leasing og salg av bruktmøbler er noe mange bedrifter diskuterer i bransjen og som flere ønsker å få til, sier Gati.