• EN
  • Logg inn
  • Kinesisk skipsfart er et eksportmarked for norsk grønn teknologi

     Getty Images
    Getty Images

    Det er mange eksportmuligheter for norsk teknologi og grønne løsninger i kinesisk innenlands skipsfart. 

    Som et ledd i klimasatsingen skal Kina kutte i utslipp fra innenlands skipsfart. Nye direktiver fra myndighetene vil gi ringvirkninger i kinesisk maritim næring, hvor anslagsvis 110 000 skip i innenlands trafikk utgjør et betydelig markedspotensial for norske leverandører. Det vil også være behov for investeringer i infrastrukturen på land.  

    Grønt drivstoff 

    Myndighetene ønsker å legge til rette for økt bruk av miljøvennlig drivstoff som flytende naturgassbiogassbatterierlandstrøm og hydrogen. Kinesiske selskaper har fortsatt relativ begrenset erfaring på disse områdene og er på utkikk etter erfarne samarbeidspartnereblant annet for å redusere risikoen i omstillingsfasen. 

    Status som pionerer innenfor grønn skipsfart gir norske leverandører høy troverdighet og mulighet til å posisjonere seg som samarbeidspartnere for det grønne skiftet i kinesisk maritim næring. 

    Elektriske fartøy 

    Storstilt elektrifisering av innenlandsflåten har ikke kommet i gang i Kina, men det finnes allerede flere interessante prosjekter med hybrid-fartøyelvecruise og fergerFlere aktører planlegger oppgradering av sine skip og terminalerI Shanghai forventes det en oppgradering av tilbudet for restaurant- og sightseeing-fartøyer som vil øke antall årlige passasjerer fra tre til fem millioner. 

    Ta et digitalt kurs 

    Innovasjon Norge har laget et digitalt kurs om eksport til Kina. Her kan du lære mer om markedsmuligheter, blant annet innen grønn skipsfart. Du får også tips og triks om hvordan å etablere seg i det kinesiske markedet. 

    Styrk ditt nettverk  

    Våre kontorer i Beijing og Shanghai har god forståelse av det kinesiske markedet og forretningskultur og har et omfattende lokalt forretningsnettverk. Vi kan hjelpe deg å komme i kontakt med nøkkelpartnere og kunder, utvikle markedskunnskap og bidra til at du oppdager nye muligheter.