Statsbudsjettet om eksport

Stadig færre jobber for å fremme norsk eksport i utlandet. Samtidig har våre naboland trappet opp innsatsen. Dette bekymrer Innovasjon Norge.
bilde av vinnerne av Eksportprisen
Fra Eksportkonferansen 2023. Innovasjon Norge, Eksfin og næringsministeren sammen med vinner av Eksportprisen og Årets nykommer. Fra Innovasjon Norge adm. dir. Håkon Haugli, fra Laerdal Medical CEO Alf-Christian Dybdahl, næringsminister Jan Christian Vestre, fra Econnect Energy, CCO Magnus Eikens og CFO Miriam Emilie Wennberg, fra Eksfin adm. dir. Tone Lunde Bakker.
© Kilian Munch

- Vi er urolige for at stadig høyere eksportambisjoner ikke følges opp med ressurser til å bistå norske bedrifter i internasjonale markeder. Vi vet at bedriftene har nytte av slik bistand og at det gir effekt, i form av kontrakter mellom utenlandske kjøpere og norske leverandører. Jobben med å øke norsk eksport gjøres ute i verden, ikke her hjemme, stadfester administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Gjennom eksportreformen «Hele Norge eksporterer» har regjeringen iverksatt målrettede tiltak for å nå ambisjonen om å øke eksporten utenom olje og gass med 50 % innen 2030. Blant annet gjennom etableringen av strategiske eksportfremmesatsinger. Hittil er to slike igangsatt, innen havvind og grønn maritim næring.

Samlet innebærer disse og de planlagte satsingene en økning i kapasiteten ute, men de generelle kuttene er større. Den samlede effekten er dermed en fortsatt nedadgående kurve.

Siden Norges Eksportråd var del av fusjonen i 2004, har Innovasjon Norge hatt rollen som Norges offisielle Trade Promotion Organisation (TPO), med faste ansatte som bistår norske bedrifter i de viktigste internasjonale markedene. Over tid er denne tilstedeværelsen redusert. Både i sammenligning med situasjonen for ti år siden og med ressursene våre naboland bruker på å støtte sine bedrifter, er Norge svakt til stede internasjonalt.

- For ti år siden var vi 210 eksport-hjelpere i viktige, internasjonale markeder for norsk eksport. I år er vi 100 færre, stadfester Haugli.

- Vi vet at tjenestene gir resultater. I Innovasjon Norges kundeeffektundersøkelser svarer over 50 % av våre kunder at mangel på en strategisk samarbeidspartner i de aktuelle markedene barrieren for eksport.

- Det blir ingen ny eksport uten kontrakter mellom norske leverandører og utenlandske kjøpere, sier Haugli.