High Potential Opportunities - HPO

Sammen med Team Norway, det vil si virkemiddelapparatet, departementer, ambassader, næringsklynger og næringsorganisasjoner, har vi en sentral rolle i å finne, validere, iverksette og koordinere offentlige aktørers støtte og assistanse i eksportprogrammet HPO.
Hva er et HPO-prosjekt?
Et HPO-prosjekt er en flerårig (4-6 år) eksportkampanje der Team Norways samlede verktøykasse benyttes for å bistå en gruppe norske bedrifter med å vinne internasjonale kontrakter.
Det skal identifiseres en etterspørsel i markedet som kan møtes av et norsk tilbud. Markedsmulighetene skal tilsvare en kontraktsverdi på minimum 500 millioner norske kroner, som det er realistisk at de norske bedriftene kan vinne i løpet av prosjektperioden.
Aktive HPO-er
- Tunnelteknologi i Chile
- Havvind i Europa
- Havvind i USA
- Grønn skipsfart i Kina
- Forsvars- og sikkerhetsteknologi i USA
- Hydrogen og martime løsninger i Tyskland
- Havvind i Japan
- Helseindustri i USA
- Grønne passasjerfartøy til Sør-Europa
- Grønn skipsfart i Singapore
Kriterer for HPO
Forslag til nye prosjekter med stort potensial for norsk næringsliv kan komme fra alle relevante aktører, for eksempel våre internasjonale kontorer og regionkontorer, samarbeidspartnere i Team Norway, eller næringslivet selv.
Følgende kriterier må oppfylles for at et HPO-prosjekt skal godkjennes:
- Norske bedrifter skal vinne kommersielle kontrakter. Markedsmuligheter, kunder og tidslinjer skal identifiseres.
- Den norske delen av den identifiserte kontraktsverdien skal være minst 500 millioner NOK og tildeles innen en periode på 6 år.
- Det skal være en realistisk mulighet for at de norske selskapene kan vinne kontraktene.
- Selskapene må forplikte seg til å satse på de konkrete markedsmulighetene og samarbeide med Team Norway.
- Team Norway skal gi merverdi til prosjektet.

