High Potential Opportunities - HPO

High Potential Opportunities (HPO) er et eksportprogram der konkret etterspørsel i andre land styrer eksportsatsingene. Innovasjon Norge og hele "Team Norway" hjelper norske bedrifter med å vinne store internasjonale kommersielle kontrakter på over 500 millioner kroner.
Nærbilde av en hav-vindturbin på havet
© Foto: Getty Images

Sammen med Team Norway, det vil si virkemiddelapparatet, departementer, ambassader, næringsklynger og næringsorganisasjoner, har vi en sentral rolle i å finne, validere, iverksette og koordinere offentlige aktørers støtte og assistanse i eksportprogrammet HPO.

Hva er et HPO-prosjekt?

Et HPO-prosjekt er en flerårig (4-6 år) eksportkampanje der Team Norways samlede verktøykasse benyttes for å bistå en gruppe norske bedrifter med å vinne internasjonale kontrakter.

Det skal identifiseres en etterspørsel i markedet som kan møtes av et norsk tilbud. Markedsmulighetene skal tilsvare en kontraktsverdi på minimum 500 millioner norske kroner, som det er realistisk at de norske bedriftene kan vinne i løpet av prosjektperioden.

Aktive HPO-er

  • Tunnelteknologi i Chile
  • Havvind i Europa
  • Havvind i USA
  • Grønn skipsfart i Kina
  • Forsvars- og sikkerhetsteknologi i USA
  • Hydrogen og martime løsninger i Tyskland
  • Havvind i Japan
  • Helseindustri i USA
  • Grønne passasjerfartøy til Sør-Europa
  • Grønn skipsfart i Singapore

Kriterer for HPO

Forslag til nye prosjekter med stort potensial for norsk næringsliv kan komme fra alle relevante aktører, for eksempel våre internasjonale kontorer og regionkontorer, samarbeidspartnere i Team Norway, eller næringslivet selv.

Følgende kriterier må oppfylles for at et HPO-prosjekt skal godkjennes:

  1. Norske bedrifter skal vinne kommersielle kontrakter. Markedsmuligheter, kunder og tidslinjer skal identifiseres.
  2. Den norske delen av den identifiserte kontraktsverdien skal være minst 500 millioner NOK og tildeles innen en periode på 6 år.
  3. Det skal være en realistisk mulighet for at de norske selskapene kan vinne kontraktene.
  4. Selskapene må forplikte seg til å satse på de konkrete markedsmulighetene og samarbeide med Team Norway.
  5. Team Norway skal gi merverdi til prosjektet.

Kontakt oss for spørsmål om HPO-programmet

Rita BrokstadSpesialrådgiver
Anita Kari Solheim PieperSpesialrådgiver
Publisert 1. mars 2024Sist endret 15. des. 2025