Deilig å være norsk i dansk marked

En kommende eldrebølge og ambisiøse klimamål skaper gode markedsmuligheter i Danmark.
København
Som norsk selskap er veien kort til Danmark og vi har mye felles, men det er et par ting å være oppmerksom på.
© Alexander Spatari
Kristine Kopperud Timberlid
© Innovasjon Norge

– Som land og folk er vi veldig like på noen områder, samtidig som vi er veldig ulike på andre. Skal du lykkes som norsk bedrift i Danmark må du være bevisst begge deler, sier Kristine Kopperud Timberlid, som leder Innovasjon Norges kontor i København.

Norge og Danmark er ganske like land. Relativt lik demografi. Og begge land er langt fremme på digitalisering. Dermed vil vi møte mange av de samme utfordringer knyttet til eldrebølgen, og de helseteknologiske løsningene vi lager i Norge vil kunne fungere like godt i Danmark. 

– Alt innen helseteknologi, life science og arbeidsbesparende teknologier i primærhelsetjenesten er veldig etterspurt i Danmark for tiden. For de som jobber med denne typen tjenester i Norge, bør Danmark også være et aktuelt marked, sier Timberlid.

Utfordringen er at kundene ofte er offentlige aktører, som kommuner og sykehus. Der er det ikke så lett for et lite norsk selskap å få innpass ogskjønne innkjøpsprosessene.

– Vi jobber mye med å finne en god entrystrategy for norske selskaper. Det kan være å koble samarbeidspartnere med hverandre, finne klynger, eller komme i kontakt med kjøpere gjennom våre innganger.

Flaggskip på vind

Norge og Danmark jobber allerede tett innenfor klima og energi. EUs klimamål og behovet for fornybar kraft i Europa åpner dører for energibransjen og tilhørende bærekraftige verdikjeder.

– Norge har spisskompetanse på offshore-løsninger fra petroleumsnæringen, men også fra vår satsning på havvind. Vi er dessuten langt fremme på grønn maritim, sier Timberlid.

Danmarks store flaggskip er vind, og det satses stadig mer på utbygging av havvind. Timberlid trekker frem at det er store offentlige anbud i prosess for havvind, og på en rekke maritime offshore-løsninger, som bør være interessant for flere norske bedrifter

«Danskene er generelt veldig stolte av å bygge opp fornybare energiløsninger, og bidra til krafteksport. Dessuten problematiseres ikke krafteksporten til Europa på samme måte her som hjemme i Norge. Det kan gjøre det enklere å komme i havn med utbyggingsprosjekter.»

— Kristine Kopperud Timberlid, leder Innovasjon Norges kontor i København.

I tillegg er lavutslippsløsninger som karbonfangst, -utnyttelse og -lagring (CCUS) og hydrogen store og viktige satsningsområder i det danske energimarkedet. Høyere Co2-avgift for landbruket vil gjøre det mer attraktivt å ta i bruk lavutslippsløsninger i matproduksjonen.

Innovasjon Norge team i Danmark
Innovasjon Norge sitt team i Danmark.
© Innovasjon Norge

Grønne investeringer

I tillegg er lavutslippsløsninger som karbonfangst, -utnyttelse og -lagring (CCUS) og hydrogen store og viktige satsningsområder i det danske energimarkedet. Høyere Co2-avgift for landbruket vil gjøre det mer attraktivt å ta i bruk lavutslippsløsninger i matproduksjonen.

Grønne løsninger er hot i markeder langt utover landbruk og energisektoren.

– Danskene har i likhet med Norge en stadig voksende elbilpark. Det betyr at det er mye som skjer innen grønn mobilitet og verdikjedene rundt mobilitet. Det samme gjelder smarte samfunnløsninger for eiendomsutvikling og utdanningssektoren. Det passer veldig godt mot det danske markedet nå.

I stor grad handler det om at danskene er villig til å investere i alt som er klimavennlig og bærekraftig.

– Det skal selvfølgelig være veldokumentert effekt, men bærekraft er en forutsetning i Danmark. Her gjelder det å vise at dine løsninger har en tydelig grønn profil i alle ledd.

Tøffere tone

Selv om Norge og Danmark er likt på flere områder, er det områder hvor ulikhetene i kulturene kan være utfordrende for norske interessenter.

– Dansker er et handelsfolk fra gammelt av. De er opptatt forhandlinger og vil gjerne gjøre en god deal. Nordmenn, derimot, er oftere er litt mer rett på sak, og vil snakke om tekniske detaljer. Da kan man oppleve forhandlingskulturen som røff og som del av et spill.

Hun har opplevd at selv norske bedriftsledere kan bli satt ut av den noe tøffere tonen i Danmark.

«Både nordmenn og dansker er uformelle i stilen, men i forhandlingsrommet må nordmenn passe på at de gjør hjemmeleksa si. Hvis du ikke vet hvor du vil og hva du bør forvente, kan du ende opp med å gå slukøret hjem.»

— Kristine Kopperud Timberlid, leder Innovasjon Norges kontor i København.

Slik lykkes bedriften i Danmark

  • Ha litt å gå på i forhandlingsrommet. Her er forhandlinger en kunst og en sport som det forventes at man deltar i.
  • Ikke svett unna av en tøff tone i møterommet. Det blir pils på puben etterpå, og der er alle venner igjen.
  • Ikke undervurder fordelene av en god pitch. Du må skape entusiasme for prosjektet ditt og være tydelig på verdien du skaper for kunden din.