En dramatisk surfetur ble starten på et produkt med globalt potensial

Nå setter Sjø Protection en ny standard for sikkerhet i vannsport
Da Thomas Klingenberg ble truffet i hodet av surfebrettet sitt under en tur til Ervik i 2021, endret det alt. Hjernerystelsen holdt ham borte fra vannet i fem måneder – og selv med bakgrunn fra konkurransesykling og over 30 beinbrudd, var dette den mest alvorlige skaden han hadde opplevd. Frustrert over hvor lite hjelmer for vannsport faktisk beskytter, bestemte Thomas, som er maskiningeniør, seg for å lage sin egen.
Ved å bruke viskoelastiske materialer utviklet han hjelmer som absorberer støt langt bedre enn vanlige hjelmer. Med støtte fra Aneo, NTNU Discovery og Innovasjon Norge ble hjelmen testet hos Research Institutes of Sweden. Resultatene var imponerende: g-kreftene ble halvert sammenlignet med standarden, og risikoen for hjernerystelse redusert med hele tjue ganger.
Etter å ha solgt nesten 200 håndlagde hjelmer fra verkstedet sitt i Oslo, stod Thomas overfor en ny utfordring. Hvordan skalere opp produksjonen for å møte den økende etterspørselen?

Veien ut i Europa
Jakten på produksjonspartnere førte Thomas til Enterprise Europe Network (EEN). I EENs partnersøksdatabase fant han en lovende produsent i Ungarn. Med hjelp fra Innovasjon Norge og handelskammeret i Pécs-Baranya (PBKIK) ble det arrangert flere digitale møter, hvor EEN-rådgiver Enikő Schmidt sørget for gode oversettelser, og at alle tekniske detaljer og kvalitetskrav ble forstått. Den ungarske produsenten har lang erfaring med internasjonalt partnersøk gjennom EEN.
«Når man vokser internasjonalt, handler det ikke bare om å finne riktig partner, men også om å forstå markedet, menneskene og kulturen. EEN-rådgivere hjelper små og mellomstore bedrifter å bygge bro over slike forskjeller.»
Hos Innovasjon Norge fikk Sjø Protection også rådgivning om immaterielle verdier og samarbeidsavtaler, levert av EEN-rådgiver Lars-Erik Solvang. Dette førte til at Sjø Protection registrerte sitt varemerke. – Med et registrert varemerke står de sterkere til å beskytte innovasjonen sin og forberede seg på internasjonal vekst, sier Solvang.
I tillegg fikk de veiledning fra EEN-rådgiver Mariann Markseth Omholt om bruk av ATA Carnet for midlertidig eksport av utstyr til testing. – Små og mellomstore bedrifter har ofte begrensede ressurser, så god planlegging er viktig for å unngå unødvendige kostnader og forsinkelser, sier Omholt.
Klar for vekst
Kontakten med den ungarske produsenten har vært et viktig steg for Sjø Protection. Selv om dialogen fortsatt pågår, gir samarbeidet allerede verdifull innsikt i hvordan de kan øke produksjonskapasiteten og vokse internasjonalt.
– Vi har vist at teknologien fungerer. Nå handler det om å skalere opp for å møte etterspørselen. Støtten fra EEN har gitt oss bedre forståelse for de praktiske utfordringene ved produksjon, og det er avgjørende når vi tar neste steg, sier Thomas Klingenberg, gründer og daglig leder i Sjø Protection.