Hopp til hovedinnhold

– God match mellom norske løsninger og franske behov

Portrett av Sigrun Daireaux© Eric Vernazobres/Innovasjon Norge
SER MULIGHETER: Som leder for Innovasjon Norges kontor i Paris, ser Sigrun Daireaux at mange norske bedrifter gjøre suksess i Frankrike.
Frankrike må hente inn kompetanse, når det nå satses hardt på havvind, karbonfangst og -lagring, og hydrogen. Det er godt nytt for norske selskaper.

– Vi ser i det store og hele at det er en veldig god match mellom norske løsninger og franske behov, sier Sigrun Daireaux, avdelingsleder ved Innovasjon Norges kontor i Paris.

Hun sitter på Innovasjon Norges Paris-kontor, midt i hjertet av den populære storbyen. Herfra hjelper hun norske bedrifter med å ekspandere til det franske markedet.

Satse i Frankrike? Mer om mulighetene her

Behovet for kompetanse innen flytende havvind er veldig godt dokumentert, og aktiviteten i Frankrike er høy
Sigrun Daireaux, leder Innovasjon Norges kontor i Paris

Havvind og grønn maritim transport

– Behovet for kompetanse innen flytende havvind er veldig godt dokumentert, og aktiviteten i Frankrike er høy, forklarer avdelingslederen.

Hun får støtte av rådgiver Guillaume Bonnesoeur, som er spesialist på havvind og maritim industri. Han trekker frem norske Offshore Simulator Centre (OSC) som nylig fikk kontrakt på et stort fransk havvindprosjekt. Selskapet leverer simuleringstjenester som hjelper til å redusere risikoen i avanserte offshore installasjoner.

Portrett av Guillaume Bonnesoeur© Eric Vernazobres/Innovasjon Norge
EKSPERT: Guillaume Bonnesoeur har inngående kunnskap om havvind og maritim industri i Frankrike.

Men dét er ikke den eneste sektoren med vind i seilene.

– Maritim transport er et område som vektlegges nå, særlig
når det gjelder grønne transportformer, digitalisering og
optimalisering av logistikk og enhetsflyt, forklarer Bonnesoeur.

Et selskap som nå etablerer seg i det franske markedet, er norske Hyke, som står bak en elektrisk, utslippsfri, selvkjørende ferge.

– Med et team av erfarne forretningsutviklere, hjalp Innovasjon Norge oss å komme raskt i gang. De bidro til at vi på rekordtid vant vår første internasjonale kontrakt; leveranse av fire Hyke Smart City Shuttle til sommer-OL i Paris, 2024, sier CEO i Hyke, Bjørn Utgård.


En elektrisk, utslippsfri og selvkjørende ferje fra norske Hyke© Illlustrasjon: Hyke
SLIK SKAL DET BLI: Hyke gleder seg til å se ferjen på Seinen i Paris.

Kommende satsningsområder

Hydrogen, karbonfangst og karbonlagring er temaer Bonnesoeur opplever økende interesse for. Han påpeker at Norge har en stor leverandørindustri, og at mange små og mellomstore norske bedrifter har løsninger, teknologier og kompetanse som Frankrike trenger for å komme videre med grønn satsing innen energi og maritim industri.

– Videre er bioøkonomi et voksende område i Frankrike. Dette handler om bærekraftige bygg, og her kommer det nye lover og regler som tilsier at flere bygg i Frankrike skal bestå av mer tre. Her kan norske aktører spille en stor rolle med sin kompetanse innen treverk, sier han.

Blant annet er Norsk Treteknisk Institutt klare for å sette kursen mot Frankrike, og Liftrolle fra Bergen er allerede godt i gang med å gjøre franske byggeplasser smartere.

Det siste området Paris-kontoret jobber med er naturlig nok turisme. For mange franskmenn er Norge nemlig en drømmedestinasjon, og turoperatører og reisebyråer står sterkt i det franske markedet. Derfor har Innovasjon Norges kontor i Paris dedikerte rådgivere innen reiseliv, som kan hjelpe norske aktører å knytte gode kontakter for fremtidig samarbeid.

Kulturelle tolker

– Selv om forskjellene mellom fransk og norsk kultur ikke er veldig store, er det definitivt rom for misforståelser.

– Vi er kulturelle tolker for norske bedrifter, forteller Daireaux.

– Det handler gjerne om å forklare bakgrunnen for handlinger eller en tilbakemelding som ikke var helt i tråd med hva vi er vant til i Norge.

Teamet ved Innovasjon Norges Paris-kontor© Eric Vernazobres
PARIS-KONTORET: Daireaux, Bonnesoeur og resten av teamet står klare til å hjelpe.

Bonnesoeur har bodd flere år i Norge, før han flyttet tilbake til Paris. Han mener forretningslivet har noen klare forskjeller.

– Franskmenn er mer formelle. Det er mer hierarkisk her. Beslutninger tas gjerne på et høyere nivå i Frankrike enn hva som er vanlig i Norge.

For bedrifter som vil lykkes i Paris, står teamet i Innovasjon Norge klare for å hjelpe med alt fra dybdeanalyser av markedet og nettverksbygging – til å forklare kleskoden før viktige møter. Franskmenn er stolte, så å lære seg noen gloser fransk er lurt. Men i møte med Innovasjon Norges Frankrike-kontor, kan du være trygg på at alle snakker norsk.

Ikke nøl, bare ta kontakt og kom i gang, råder Bonnesoeur og Daireaux:

– Vi ser et kjempestort potensial for norske bedrifter som vil ekspandere, og mulighetene finnes her i Frankrike.

Sammen tenker vi større.

Slik kan du som bedrift lykkes i Frankrike

Slik gjør du det:

  • Kle deg pent og konservativt. Franskmenn er generelt opptatt av mote og hvordan man tar seg ut. Skap et godt førsteinntrykk.
  • Snakk klart og tydelig. Engelsk er et fremmedspråk for begge parter. Det er en gammel myte at franskmenn ikke kan engelsk, men de foretrekker morsmålet.
  • Legg igjen matpakken hjemme. Franskmenn er veldig stolte av sin kulturarv innen mat og vin. Lunsjen inntas på restaurant og varer gjerne et par timer – bli med og nyt det.

Slik gjør du det ikke:

  • Ikke snakk om politikk, selv om franskmenn gjør det.
  • Ikke kritiser Frankrike; infrastrukturen, de mange streikene eller annet. Franskmenn selv kritiserer staten stadig vekk, men setter ikke pris på at besøkende gjør det samme.
  • Ikke tenk at noe gikk dårlig bare fordi du ikke fikk en reaksjon i møtet der og da. Ofte må tilbakemeldinger først forankres høyere i systemet.
Publisert :
Sist oppdatert :