– God match mellom norske løsninger og franske behov
– Vi ser i det store og hele at det er en veldig god match mellom norske løsninger og franske behov, sier Sigrun Daireaux, avdelingsleder ved Innovasjon Norges kontor i Paris.
Hun sitter på Innovasjon Norges Paris-kontor, midt i hjertet av den populære storbyen. Herfra hjelper hun norske bedrifter med å ekspandere til det franske markedet.
«Behovet for kompetanse innen flytende havvind er veldig godt dokumentert, og aktiviteten i Frankrike er høy»
Havvind og grønn maritim transport
– Behovet for kompetanse innen flytende havvind er veldig godt dokumentert, og aktiviteten i Frankrike er høy, forklarer avdelingslederen.
Hun får støtte av rådgiver Guillaume Bonnesoeur, som er spesialist på havvind. Han trekker frem norske Offshore Simulator Centre (OSC) som nylig fikk kontrakt på et stort fransk havvindprosjekt. Selskapet leverer simuleringstjenester som hjelper til å redusere risikoen i avanserte offshore installasjoner.
- Vi ser også stor interesse for installasjonsfartøy, som jo er i grensesnittet mellom havvind og maritim sektor, fortsetter Bonnesoeur.
Men dét er ikke den eneste sektoren med vind i seilene.
– Maritim transport er et område som vektlegges nå, særlig
når det gjelder grønne transportformer, digitalisering og infrastruktur for elektrifisering, forklarer Daireaux.
I 2023 og 2024 tok Paris-teamet derfor med et knippe norske maritime selskaper på markedsbesøk til Paris, Nantes og Marseille. Flere av disse er nå i konkret dialog med potensielle kunder.
Kommende satsningsområder
Hydrogen, karbonfangst og karbonlagring er temaer Daireaux opplever økende interesse for. Hun påpeker at Norge har en stor leverandørindustri, og at mange små og mellomstore norske bedrifter har løsninger, teknologier og kompetanse som Frankrike trenger for å komme videre med grønn satsing innen energi og maritim industri.
– Videre er bioøkonomi et voksende område i Frankrike. Dette handler om bærekraftige bygg, landbruks- og matteknologi og her kommer det nye lover og regler som tilsier at flere bygg i Frankrike skal bestå av mer tre, og at matproduksjon skal bli mer bærekraftig. Her kan norske aktører spille en stor rolle med sin kompetanse, sier hun.
Blant annet er Norsk Treteknisk Institutt klare for å sette kursen mot Frankrike. Liftroller fra Bergen er allerede godt i gang med å gjøre franske byggeplasser smartere. Og det norske sjømatselskapet Vaag vant innovasjonsprisen i sin kategori under den store matmessen SIAL i 2024.
Det siste området Paris-kontoret jobber med er naturlig nok turisme. For mange franskmenn er Norge nemlig en drømmedestinasjon, og turoperatører og reisebyråer står sterkt i det franske markedet. Derfor har Innovasjon Norges kontor i Paris dedikerte rådgivere innen reiseliv, som kan hjelpe norske aktører å knytte gode kontakter for fremtidig samarbeid.
Kulturelle tolker
– Selv om forskjellene mellom fransk og norsk kultur ikke er veldig store, er det definitivt rom for misforståelser. Vi er kulturelle tolker for norske bedrifter, forteller Daireaux.
– Det handler gjerne om å forklare bakgrunnen for handlinger eller en tilbakemelding som ikke var helt i tråd med hva vi er vant til i Norge.
Bonnesoeur har bodd flere år i Norge, før han flyttet tilbake til Paris. Han mener forretningslivet har noen klare forskjeller.
– Franskmenn er mer formelle. Det er mer hierarkisk her. Beslutninger tas gjerne på et høyere nivå i Frankrike enn hva som er vanlig i Norge.
For bedrifter som vil lykkes i Paris, står teamet i Innovasjon Norge klare for å hjelpe med alt fra dybdeanalyser av markedet og nettverksbygging – til å forklare kleskoden før viktige møter. Franskmenn er stolte, så å lære seg noen gloser fransk er lurt. Men i møte med Innovasjon Norges Frankrike-kontor, kan du være trygg på at alle snakker norsk.
Ikke nøl, bare ta kontakt og kom i gang, råder Bonnesoeur og Daireaux:
– Vi ser et kjempestort potensial for norske bedrifter som vil ekspandere, og mulighetene finnes her i Frankrike.
Sammen tenker vi større.